آزمایش واکسن دیابت نوع 1 امیدوار کننده بود

 

یک نوع جدید واکسن "وارون" – Reverse – که برای دیابت نوع 1 ساخته شده ، در آزمایشات اولیه نتایج امیدبخشی داشته است.این واکسن برپایه مولکول DNA تولید شده و بخشی از سیستم ایمنی را که مسئول تخریب سلولهای پانکراس است، غیر فعال می سازد.این نام گذاری بر این اساس صورت گرفته که در اصل واکسن را برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، می سازند ، اما در اینجا برای تضعیف و از کار انداختن بخشی از توانایی آن بکار می رود.

به گزارش مجله پزشکی مادر، همانطور که می دانیم پانکراس هورمون انسولین را تولید کرده و بوسیله آن میزان قند خون را در بدن تنظیم می کند. بدلایل نامعلوم ، سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به دیابت نوع1 ، فعال شده و سلولهای پانکراس را نابود می سازد، در نتیجه فرد به این بیماری دچار می شود.

این تحقیق در نشریه اینترنتی Science Translational Medicine و در تاریخ 26جون،برابر با 5تیر ماه منتشر شده است.

ریچارد اینسل، مدیر این تحقیق ، می گوید: اولین بار است که چنین کاری در جهان صورت می گیرد.این تحقیق و نتایج آن بسیار هیجان انگیزند.

بیماری دیابت نوع 1 از نوع بیماری های خود ایمن به شمار می رود.بخشی از سیستم ایمنیبدن خود بیمار ، به سلولهای بتا واقع در ناحیه موسوم به لانگرهانس حمله ور شده و آنها را که مسئول تولید انسولین اند ، نابود می سازند.امروزه بیش از 3میلیون نفر فقط در آمریکا ، از این نوع دیابت رنج می برند.

سلولهای CD8 متعلق به سیستم ایمنی بدن ،وظیفه حفظ بدن از تهاجم عوامل خارجی مانند میکروب ها و ویروس ها را بر عهده دارد.

این سلولها از طریق باز شناسی کدهای معینی که از پروتئین ها ساخته می شوند ، عمل می کنند و وقتی یک کد پروتئینی را حتی در سلولهای خودی ناشناس می یابند و یا به عنوان خطر تفسیر می کنند ، شروع به نابودی آن می کنند؛ حتی اگر آن سلول خودی باشد!

سوال مهم این است که چه چیزی در سلولهای پانکراس این نوع بیماران وجود دارد ، که باعث تحریک و تهاجم سیستم ایمنی به آنها می گردد؟

سلولهای بتا ، تنها سلولهایی در بدن هستند که فقط انسولین تولید می کنند.یک نوع پروتئین به نام پروانسولین این کار را هدایت می کند؛ متخصصین ایمنی شناسی معتقدند که این رمز پروتئینی که در سطح سلولهای بتا قرار دارد، موجب حمله سلولهای ایمنی CD8 و نابودی آنها می شود.

به گزارش مجله پزشکی مادر،در حقیقت این دانشمندان واکسنی ساخته اند که در اثر آن ، سیستم ایمنی آن بخش حساس به پروانسولین را از کار می اندازد.این تحقیق بر روی 80 بیماری که با تزریق انسولین زندگی می کنند ، در نقاط مختلف جهان و بطورتصادفی انجام شده و نتایج موفقی داشته است.

بتازگی دولت انگلیس برای تهیه یک واکسن موثر ، بودجه خوبی را در نظر گرفته و انتظار می رود طی دو دهه آینده ، نتیجه های خوبی به  دست آید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، سمن سجادی
منبع: medicalnewstoday.com