موازنه بهتر بین کار و زندگی

احساس تحلیل رفتگی را با یادگیری راههایی که بتوانید وقت خود را بیشتر با فعالیتها و افرادی که برایتان مهم هستند بگذرانید از بین ببرید.

اگر احساس می کنید که بیش از حد کار می کنید و فائق آمدن بر اقتضائات شغلی خود را بیش از همیشه  سخت می بینید ،بدانید که تنها نیستید.

آقای رابرت بروکس، دکترای روانشناسی و یکی از نویسندگان کتاب قدرت ارتجاع : دستیابی به توازن، اعتماد بنفس و نیروی شخصی در زندگ ، می گوید:" بسیاری از مردم در یافتن توازن در زندگیشان بدلیل تعدیل نیرو  یا تعلیق هایی که در محل کارشان اتفاق می افتد مشکلات زیادی دارند. آنها از این هراس دارند که این مساله برای آنها نیز اتفاق بیافتد ؛ بنابراین ساعات کاری خود را افزایش می دهند."

بروکس میگوید: " ولی حتی اگر کنترلی بر ساعات کاری خود نداشته باشید نیز می توانید این سوال را از خود بپرسید که از چه راه های دیگری می توانم از زندگی خود بیشتر لذت ببرم؟" ."  وقت و توجه خود را بر چیز های متمرکز کنید که می توانید آنها را کنترل کنید."

در اینجا به 5 راه برای اینکه توازن بیشتری به زندگی روزمره خود بدهید اشاره می کنیم:

1. وقت استراحت را به برنامه  خود اضافه کنید

هنگامی که برای یک هفته برنامه ریزی می کنید ، وقتی را برای بودن با خانواده و دوستان و فعالیت هایی که انرژی دوباره به شما می دهند ، اختصتص دهید.

اگز قرار ملاقاتی با همسر خود دارید، یا با دوستان قرار تفریحی گذاشته اید ، حتما انجام دهید.

لا ورا استاک ، کارشناس بهره وری در دنور و نویسنده کتاب  فوق کارآمدی : 6 نکته برای انجام کارها با بهترین بهره وری، می گوید " وقتی با دوستان برای گردش بیرون می روید،بلافاصله قرار بعدی را تنظیم کنید تا باز هم ، با هم به گردش بروید ".

استاک می گوید : یک فعالیت همراه با خانواده را نیز برای هر جمعه بعد از ظهر برنامه ریزی کنید—مانند رفتن به سینما یا پارک. او می گوید که " ما معمولا این کار را وقتی انجام می دهیم که در برنامه خود  کار دیگری نداریم ، در حالیکه اگرآن را طبق برنامه انجام دهیم ، بهتر است."

یک بازیگر و تهیه کننده آگهی های تبلیغاتی تلوزیونی در نیویورک 3 ساعت قبل از خروج از خانه به سمت محل کارش از خواب بیدار می شود، بنابراین می تواند کمی بدود و زمانی را نیز با همسر و فززندشان بگذراند.

او درنامه الکترونیکی خود به سایت پزشکی وب ام دی می گوید که" بسیاری از دوستان من فقط ازخواب بیدار شده و دوش می گیرند و مستقیم سر کار می آیند و اغلب از این شکایت دارند که هیچ وقتی برای کار های دیگر ندارند". همچنین او می گوید" من فهمیدم که اگر این 3 ساعت را در برنامه صبح بگنجانم ، روز کاری پربار و آرامی را خواهم داشت. مطمئنم که می توانم تمایز آن را وقتی که چنین روزی را ندارم، احساس کنم"

2. فعالیت های تلف کننده وقت و انرژی خود را حذف کنید.

" دکتر مارلین پودر – یورک روانشناس و استاد در نیو یورک و کنتیکت می گوید: " بسیاری از اشخاص زمان خود را صرف فعالیت هایی می کنند که هیچ ارزشی ندارند- برای مثال، زمان زیادی را صرف صحبت با همکاری می کنند که به طور مدام در حال غر زدن و شایعه سازی است". او پیشنهاد می کند که مجموعه کار های زائد و بی اثر در شغل یا زندگی شخصی را به حداقل  برسانید.

شاید اگر برای محدود کردن زمانی که برای اینترنت یا سایت های رسانه ای اجتماعی ، تماسهای تلفنی شخصی یا چک کردن حساب بانکی خود  صرف می کنید ، جمع کیند ، شاید بتوانید زودتر از موعد، محل کار را ترک کنید. استاک می گوید که " ما بدون اینکه متوجه شویم به درون این عادت هایی که کارایی ما را کم می کنند، کشیده می شویم"

3.در مورد وظایف خود دوباره فکر کنید

این مورد را در نظر بگیرید که می توانید برای انجام وظایف و ماموریت های خانگی از دیگران کمک بگیرید.

آیا می توانید خوار وبار مورد نیاز خود را به صورت آنلاین سفارش داده و در محل تحویل بگیرید؟ یا انجام برخی کارها را به دیگران بسپارید، یا با دوستان خود در انجام برخی امور همکاری و تقسیم وظیفه کنید.

استاک می گوید:" می توانید در مقابل پرستاری از بچه های خود، خدمات باغبانی ارائه بدهید." یا" اگر آشپزی را دوست دارید ، می توانید در مقابل خدمات مورد نیاز خود ، برای دوستانتان آشپزی کنید."

4. تحرک بدنی داشته باشید.

وقتی یک برنامه زمانی بسیار پری دارید، پیدا کردن وقت برای ورزش خیلی سخت است؛ بروکس می گوید :" تحقیقات نشان می دهد که ورزش به شماکمک می کند تا هشیار تر باشید".

سامانتا هریس که وکیل یک سازمان غیر اتفاعی در فیلادلفیا است میگوید که اخیرا 2 تا 3 روز در هفته قبل از بیدار شدن اعضای خانواده به باشگاه ورزشی می رود . او. می گوید که: " واقعا در ادامه روز  حس بهتری دارم ".

5. به یاد داشته باشید که در فواصل طولانی، اندکی تمدد اعصاب لازم است.

از این فکر که برای ایجاد موازنه در زندگی، باید تغییرات زیادی در خود ایجاد کنید، نترسید. بروکس توصیه می کند که یک بر نامه عملی تری برای خود برگزینید ؛ مثل یک شب در هفته زود رفتن از سر کار .

او می گوید " فعالیت هایی را که بیشتر برایتان مهم است، در برنامه خود بگنجانید"

استاک به این نکته  اشاره می کند که حتی در سخت ترین شرایط نیز، می توانید روزانه با انجام کارهایی مثل دوش گرفتن ، خواندن داستان های طنز، قدم زدن، یا گوش دادن به موسیقییک تنوع کوچک در کار ایجاد کنید. شما باید برای چیزهایی که لذت زندگی را چند برابر می کند، وقت بگذارید"

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، شهاب سخا
منبع: webmd.com