حین جراحی در اتاق عمل چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که شما برای جراحی تعویض مفصل زانو به اتاق عمل می‌روید، به احتمال زیاد هر دو نوع بیهوشی عمومی و یا موضعی روی شما اعمال می‌شود تا از بروز درد جلوگیری شود. این عمل معمولا یک تا دو ساعت طول می‌کشد. جراح، یک برش در بالای مفصل زانو ایجاد می کند، سپس بخش‌های آسیب دیده مفصل را خارج نموده و بعد از آن مفصل جدید را- معمولا توسط یک ماده ویژه-محکم نموده و جایگزین می نماید. پس از عمل، قبل از اینکه به بخش خود منتقل شوید، معمولا چند ساعت در اتاق ریکاوری نگه داشته می‌شوید.

مرحله پس از جراحی: بیدار شدن بعد از عمل

در اطراف زانوی جراحی شده یک لوله ساکشن وجود دارد که خون اضافی را جمع می کند، به طور معمول یک آنژیوکت در داخل ورید بازوی شما قرار دارد که مایعات و داروهای ضد درد را از آن طریق به شما تزریق می‌کنند و ممکن است شما یک سوند در مثانه داشته باشید. احتمالا باید از زانو بند های طبی یا جوراب های ساق بلند فشرده کننده استفاده کنید تا جریان خون را منظم و یکنواخت نگه دارد. پزشک شما برای جلوگیری از بروز عفونت داروهای آنتی بیوتیک برایتان تجویز خواهد کرد و همچنین مصرف داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از لخته شدن خون در ناحیه جراحی شده، ضروری است.

روز اول: بهبودی آغاز می شود.

برای جلوگیری از مشکلات و بازیابی مجدد قدرت بدنی باید از جای خود حرکت کنید. ممکن است لوله جمع کننده خون را از زانو جدا کرده باشند و یا ممکن است یک دستگاه CPM(دسـتـگــاه حـركـت پـسـيـو مداوم) به شما متصل شده باشد تا به طور خودکار و به آرامی زانوی شما را خم و راست نماید تا سریع تر بهبود یابد. یک پزشک فیزیوتراپ به شما کمک می‌کند تا روی پای خود بایستید و به شما آموزش می دهد که چگونه مچ پای خود را حرکت دهید تا خون به جریان بیفتد.شما ممکن است تلاش زیادی برای راه رفتن انجام دهید. تمرین های تنفسی باعث می‌شود تا ریه‌های خود را پاک نگه داشته و از بروز ذات‌الریه جلوگیری کنید.

روز دوم  اقامت شما در بیمارستان

در روز دوم، شما احتمالا می توانید از داروهای خوراکی برای تسکین درد استفاده نموده و رژیم غذایی معمول خود را مصرف کنید. شما می‌توانید با استفاده از کمی کمک ، خودتان به دستشویی بروید. البته کار با پزشک فیزیوتراپ همچنان ادامه خواهد داشت. به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه مراقب علائم مشکلات احتمالی مانند عفونت، لخته شدن خون، یا گرفتگی قفسه سینه؛ باشید.

روز سوم: نظافت شخصی

هم اکنون، زخم باید به اندازه کافی بهبود یافته باشد تا شما بتوانید استحمام کنید. در صورت موافقت پزشکتان، پانسمان را بردارید و استحمام نمایید، پس از اتمام، به آرامی روی زخم دست بکشید تا خشک شود سپس پانسمان جدید را روی آن قرار دهید. زخم خود را با هر گونه لوسیون یا کرمی به غیر از آنچه پزشکتان تجویز کرده، نبندید. قبل از رفتن مجدد به حمام یا استفاده از استخر ، صبر کنید تا زخم به خوبی بهبود یافته و بخیه ها برداشته شوند این کار معمولا پس از دو هفته انجام می‌گیرد.

روز 3 و 4: آماده شوید تا به منزل بروید

احتمالا شما به مدت سه تا چهار روز در بیمارستان خواهید ماند. قبل از ترک آنجا، ممکن است بتوانید بدون کمک از تخت یا صندلی خود بلند شوید و یا از دستشویی استفاده کنید. ممکن است شما قادر به راه رفتن با عصا یا واکر هم باشید. برخی از بیماران در مدت زمان کوتاه بستری در مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی، که همواره افراد آموزش دیده‌ای برای کمک در اختیار هستند، خیلی سریع تر بهبود می‌یابند .

هفته اول: روزهای آغازین در منزل

قبل از مرخص شدن، شما در بیمارستان یاد خواهید گرفت که چگونه زخم خود را تمیز نگه داشته و پانسمان آن را عوض کنید. باند پانسمان یا هر بخیه‌ای معمولا بعد از دو هفته برداشته می شود. کمی تورم در ناحیه جراحی شده کاملا طبیعی است، اما خیلی مراقب قرمزی ، تب یا سایر علائم عفونت باشید. قرار دادن یک کیسه یخ یا یک بسته مواد یخ زده که در حوله پیچیده شده، روی ناحیه مجروح باعث تسکین درد خواهد شد. پزشک فیزیوتراپ در منزل هم به کمک شما خواهد آمد. بهتر است هنگامی که بیدارید، سعی کنید که هر دو ساعت یک بار، کمی راه بروید و قدم بزنید.

هفته دوم: آسوده باشید، سخت گیری نکنید

به طور حتم شما یک هفته قبل از عمل جراحی، منزل خود را مرتب نموده‌اید، بنابراین خیلی راحت می‌توانید در منزلتان به اطراف حرکت کنید و از یک پرستار نیز بخواهید تا در کارهای روزمره و رفت و آمد به شما کمک کند. خیلی کوتاه پیاده‌روی کنید وتا زمانی که وضعیت شما کاملا پایدار شود، از عصا و واکر استفاده کنید.

هفته سوم تا ششم : از سرگیری فعالیت‌های روزمره

پس از سه تا شش هفته، شما باید بتوانید به بسیاری از فعالیت‌ها و حالت نرمال خود بازگردید. شنا کردن و استفاده از دوچرخه ثابت برای زانوی شما راحت خواهد بود. اگر باغبانی می‌کنید، بعد از دو ماه به راحتی می‌توانید زانو بزنید اگر چه در ابتدا کمی دشوار به نظر می‌رسد. فعالیت‌هایی نظیر گلف یا رقص برایتان خوب است اما از ورزش‌هایی که تاثیر فیزیکی زیادی روی بدن دارند مانند دویدن یا بسکتبال، باید اجتناب شود.

هفته چهارم: قطع مصرف داروهای ضد درد و مسکّن

اکثر مردم، پس از سپری شدن مدت یک ماه از عمل جراحی؛ دیگر نیازی به داروهای مسکن ندارند. ممکن است به مسکن‌های معمول مانند ایبوپروفن (Advil , Motrin) ویا استامینوفن (Panadol , Tylenol) روی آورند با این حال اگر شما داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، قبل از مصرف هر گونه داروی ضد التهابی، با پزشک خود مشورت نمایید.

هفته ششم: رانندگی مجدد

خیلی عجله نداشته باشید که دوباره پشت فرمان بنشینید ورانندگی نمایید. بدیهی است که شما نیاز دارید به اندازه کافی تحرک داشته باشید و از هر دردی عاری باشید تا بتوانید با پدال ها بدون درنگ کار کنید. صبر کردن شش تا هشت هفته ای برای این منظور، ضروری است.

ماه‌های بعد: بازگشت به کار

زمانی که می گوییم شما می توانید به حرفه خود بپردازید؛ این صحبت به نوع شغل شما بستگی دارد. اگر حرفه شما به گونه ای است که زمان زیادی را نشسته هستید، می توانید طی دو هفته به کار بازگردید. اما اگر شغل شما نیازمند فعالیت فیزیکی است، ممکن است تا چند ماه سر کار نروید.

یک سال پس از جراحی: پیگیری درمان

یک برنامه معمول برای ملاقات با پزشک به صورت سه هفته، شش هفته، سه ماه، شش ماه، یک سال، و پس از آن به طور سالیانه در نظر گرفته می شود البته این برنامه را باید از جراح خود بپرسید. به توصیه های پزشک خود به طور جدی توجه کنید تا از مفصل جدید مراقبت کنید. بیش از 90 درصد عمل های تعویض مفصل زانو، موفقیت آمیز بوده و تا 15 سال پس از جراحی، همچنان کار می‌کنند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، ندا اصلان زاده
منبع: webmd.com