1- وعده های غذایی را زمان بندی کنید. یعنی بعنوان مثال تایمر خود را روی 20 دقیقه تنظیم کنید و غذای خود را در این مدت به آرامی و با تانی میل کنید.از قدیم گفته اند که آهسته بخورید و غذا را خوب بجوید.

2- خواب بیشتر یعنی وزن کمتر! خوب و به اندازه خوابیدن ، باعث 7 کیلوگرم کاهش وزن در سال می گردد.اگر از میزان خواب خود کم کنید و در این بین به خوردن تنقلات و انواع اسنک ها هم مشغول باشید ، ناخودآگاه باعث افزایش وزن خود می شوید.

3- میزان مواد گیاهی و سبزیجات را در غذاهای خود بیشتر کنید . یعنی حتما قبل از شروع غذای اصلی ، به میزان کافی سالاد مصرف کنید.

4- تا می توانید سوپ  و آش سبزیجات بخورید .سو یا آش را هم حتما قبل از غذای اصلی میل کنید. اینکار باعث می شود تا اشتهای شما برای خوردن غذای پر کالری اصلی فروکش کند.

5- از نان و غلات سبوس دار زیاد میل کنید.برنج قهوه ای ، جو ، گندم و انواع غلات باعث کاهش وزن می شوند.این مواد در برخی غذاها مانند پاستا ،کلوچه ، بیسکویت و غیره فراوان دیده می شوند.

6- به وضع ظاهری خود توجه نشان بدهید تا تغییرات ظاهری خود را بیشتر احساس کنید.و هر از چندی لباسهای  دوران خوش اندامی خود را  تماشا کنید و تلاش کنید به آن دوران برگردید و از نظر ظاهری متناسب و موزون بمانید.

7- غذاهایی مثل پیتزا و یا انواع ساندویچ را در اندازه کوچکتر میل کنید. ضمنا از حجم پنیر پیتزا و یا سایر افزودنی های پر کالری بپرهیزید.

8- مصرف شکر را کم کنید. همانطور که می دانیم مصرف بیش از حد مواد فندی علاوه بر چاقی ، احتمال بروز دیابت را نیز افزایش می دهد.

9- برای مصرف نوشیدنی های پر کالری ، معمولا از استکانهای کوچک یا لیوانهای باریک و بلند که حجم کمتری می گیرند ، استفاده کنید.

10- چای سبز را جایگزین نوشیدنی های پرکالری خود بکنید.

11- از ورزش یوگا و کنترل ذهن برای ساختن تصویر ذهنی خوب و متناسب از خودتان استفاده کنید.

12- از غذا خوردن بیش از حد در خارج منزل خودداری کنید. در رستو.رانها و مراکز ارائه غذا، دقت لازم برای مواد بکار رفته نمی کنند و ضمنا با افزودن ادویه جات و بکار بستن ترفندهای خاص غذا را خوشمزه تر تهیه می کنند طوریکه تمایل انسان برای خوردن  بیش از حد تحریک می شود.

13- غذا خوردن را با وقفه همراه نکنید تا حجم غذای مصرفی شما افزایش  پیدانکند.برخی بین غذا خوردن وقفه ایجاد می کنند و پس از  جاباز کردن معده ، دوباره مشغول می شوند.

14- سقز یا همان آدامس جویدنی سنتی بجوید یا آدامس حجیم در دهان بگذارید تا به هنگام جویدن انرژی بیشتری مصرف کنید و کالری بیشتری بسوزانید!

15- از کاسه یا بشقاب کوچکتر استفاده کنید.

16- حجم صحیح دستورالعمل غذایی را رعایت کنید.و برای خود به مقدار صحیح غذا بکشید.

17- قانون 80-20 را رعایت کنید. یعنی همیشه 80 درصد غذای خود را میل کنید و الباقی را کنار بگذارید.

18- وقتی به رستوران می روید : این نکات را رعایت کنید: سعی کنید با یک دوست بروید و برای دو نفر یک وعده غذا را سفارش دهید .یا یک پیش غذا مانند سوپ یا سالاد را به عنوان غذای اصلی میل کنید.یا از بشقاب کوچکتر استفاده کنید.یا مقداری از غذا را در یک ظرف بریزید و بعدا مصرف کنید.

19- در غذاها بجای سسهای چرب و چیلی ، از سسهای قرمز استفاده کنید.

20- از گوشت قرمز تا می توانید کمتر در غذاها استفاده کنید.

21- با این کارها روزانه 100 کالری بیشتر بسوزانید :20 دقیقه پیاده روی کنید.یا 20 دقیقه در باغچه خود  کار کنید. یا 30 دقیقه کار خانه انجام دهید. یا ده دقیقه بدوید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، سودابه نصیری
منبع: webmd.com