ورزش کردن برای مبتلایان به آسم ممنوع نیست – در حقیقت توصیه هم می شود. اما برای جلوگیری از حملات آسم،به اندکی تلاش بیشتر نیاز دارد.
گاهی فکر دویدن در پارک یا بازی فوتبال با دوستان، می تواند افراد مبتلا به آسم را نگران کند،ولی در واقع نباید اینطور باشد. تمرین و ورزش برای تمام افراد سودمند است و افراد مبتلا به آسم نیز از این قانون مستثنی نیستند، چرا که آنها می توانند و باید از نظر فیزیکی فعال باشند. در واقع، مبتلایان به آسم نباید زندگی بی تحرکی داشته باشند. اگرآنها چند ترفند پیشگیری را رعایت کنند، میتوانند حتی برای بهتر شدن وضعیت بیماری آسم،ورزش کنند، نرما اچ الدمن، رئیس موسسه ریه آمریکا می گوید:" برای مبتلایان به آسم،ورزش کردن ، برای داشتن اندامی مناسب و کنترل وزن بسیار حائز اهمیت است، چرا که وزن اضافی، بیماری آسم را بدتر می کند".

تمرین برای مبتلایان به آسم: آغاز ورزش

پیش از آغاز ورزش مطالب زیر را مطالعه نمایید:

- اول، با پزشک خود مشورت نمایید، او به شما کمک می‌کند تا برای انجام ورزشی ایمن و مناسب با بیماری آسم ، جهت تقویت بنیه خود،برنامه ریزی کنید. دکتر الدمن می‌گوید:" بسیاری از افراد مبتلا به آسم در پایان تمرینات به چیزی مبتلا می‌شوند که آن را EIB یا تشدید کننده حملات برنشیت می‌نامیم، با این وجود می‌توان این حملات را کنترل نمود". بسیاری از پزشکان استفاده از اسپری‌های تنفسی با عملکرد سریع را پیش از تمرین توصیه می‌کنند، بنابراین، با پزشک خود مشورت کنید تا پیش از شروع تمرین برنامه‌ای مرتب داشته باشید.

- دوم، کنترل خوبی برروی علائم آسم خود داشته باشید. پزشکتان می‌تواند در حصول اطمینان از امنیت بیماری شما برای آغاز تمرین‌های ورزشی و یافتن روش‌های بهتری برای کنترل آسم به شما کمک کند، درنتیجه می‌توانید بدون تجربه حمله آسم، تمرین‌های ورزشی خود را انجام دهید.

هر زمان فقط یک قدم

برای افراد مبتلا به آسم هیچ ورزشی ممنوع نیست. یک برنامه تناسب اندام صحیح ، به میزان آمادگی بدن، نحوه کنترل علائم آسم و ورزش مورد علاقه شما بستگی دارد.

کیم کوتنکو 29 ساله اهل الکساندریا است، در سن 12 سالگی آسم شدید در وی تشخیص داده شد، اما برنامه زندگی فعالانه خود را متوقف نکرد. کوتنکو در سالهای متمادی دونده بوده است و حتی در دانشگاه به تیم ملی ملحق شد.

وی می‌گوید:" من همیشه خیلی فعال بوده‌ام، برای این کار، فقط باید خیلی مراقب باشم. وقتی آسم دارید، می‌توانید به جایی برسید که به طور مرتب ورزش کنید. اما اگر سرمای شدید بخورم که وارد ریه‌هایم شود، دوباره به خانه اول باز می گردم، دوباره باید از اول شروع کنم و خودم را جلو ببرم."

داشتن بدنی متناسب و سالم نیاز به تلاشی مداوم دارد. کوتنکو پیش از انجام تمرینات ورزشی از اسپری تنفسی اورژانسی خود استفاده می‌کند تا از حمله آسم جلوگیری کرده و از داروهای روزانه برای کاهش و کنترل علائم آسم و ساده‌تر نمودن تمرینات ورزشی بهره می‌برد.

کوتنکو انجام ورزش هایی را که به ریه ها خیلی فشار نمی‌آورند ، مانند موارد زیر را توصیه می‌کند:

- یوگا

- شنا

- پیاده‌روی

- راهپیمایی

- دوچرخه سواری

راهنمایی برای تداوم ورزش

این ترفندهای پیشگری ، می‌توانند ورزش را برای مبتلایان به آسم ایمن‌تر و لذت بخش‌تر نمایند:

- همیشه سعی کنید بیشتر داخل خانه ورزش کنید تا خارج از خانه.

- در هوای خیلی سرد ورزش نکنید. در صورت لزوم، دهان خود را با دستمال بپوشانید.

- از ورزش در بیرون خانه در هوای خیلی شرجی یا در فصول آلرژی زا ، خودداری نمایید.

- بهتر است مریض نشوید، چراکه بیماری های ریوی، به سرعت بنیه شما را ، تحلیل می‌برند.

- همیشه پیش از انجام ورزش، بدن خود را گرم کنید.

- برای تقویت عضلات خود،اندکی وزن اضافه کنید.

- بیشتر تنها ورزش کنید،تا اینکه در کلاس‌های گروهی شرکت کنید.

ورزش کردن و تناسب اندام می تواند برای افراد مبتلا به آسم ،اندکی سخت باشد، اما قطعاً امکان پذیر بوده و قدم بزرگی برای حفظ سلامتی شما است.

 گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نازنین جعفری
منبع: medicinenet.com