کیف لوازم آرایش این عضو جدایی ناپذیر از خانوم‌ها چه چیزی درونش دارد و دقیقا شامل چه چیزهایی می‌شود؟
بهترین کیف آرایش چه کیفی است و چه چیزهایی باید در کیف آرایش حمل کرد؟
یک کیف لوازم آرایش کامل چیزی فراتر از اسمش است و به نوعی تمام لوازم مورد نیاز یک خانوم را شامل می‌شود.

 

کدام زیورآلات به لباسی که پوشیده‌ام می‌آیند و کدام‌ها استایلم را خراب می‌کنند؟ این  سوال شاید برای شما هم پیش آمده باشد. برای داشتن ظاهر جذاب باید بلد باشیم چطور نکات ریز و جزئی را رعایت کنیم؛
چون همین نکات به ظاهر ساده هستند که می‌توانند استایل ما را از خوب به بد یا برعکس تغییر دهند. زیورآلات در گروه همین جزئیات به ظاهر ساده قرار می‌گیرند که می‌توانند یک ست لباس زنانه معمولی را به
لباسی متفاوت و خاص تبدیل کنند یا زیباترین لباس را زشت جلوه دهند. در این نوشته با هم 10 قانون برای ست کردن زیورآلات با لباس زنانه را یاد می‌گیریم.

همه چیز درباره جراحی زیبایی پلک

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک بعد از جراحی بینی یکی از رایج ترین عمل های زیبایی کشورمان محسوب می شود. با این جراحی طی یک تا سه ساعت می توان چشم های خسته، پلک های پف کرده و افتاده را تبدیل به چشمانی جذاب، شاداب و جوان کرد! علاوه براین، بلفاروپلاستی کاربرد درمانی هم دارد و می تواند میدان دید را با رفع افتادگی های شدید پلک بهبود بخشد. بعضی ها نیز به امید گربه ای شدن یا مصری شدن حالت چشم های شان زیر تیغ جراحی می روند، غافل از اینکه جراحی در موارد غیر ضروری می تواند با عوارضی چون باز ماندن پلک موقع خواب و آبریزش دائمی از چشم همراه باشد.

اگر شما هم از ظاهر پلک های تان ناراضی هستید و به جراحی فکر می کنید قبل از هرگونه تصمیم گیری، صحبت های دکتر محسن نراقی، بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر سیدمهدی موسوی زاده، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بخوانید تا با انواع جراحی های زیبایی پلک، مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

انواع جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک ممکن است برای دو پلک بالا، دو پلک پایین یا در یک جراحی برای هر چهار پلک انجام شود. دکتر محسن نراقی توضیح می دهد که این جراحی به اصطلاح بلفاروپلاستی پلک تحتانی، بلفاروپلاستی پلک فوقانی و بلفاروپلاستی توام فوقانی و تحتانی نامیده می شود و هر یک تکنیک های متعدد و پیچیده خاص خود را دارد، بنابراین نوع تکنیک نیز می تواند مبنایی برای تقسیم بندی انواع جراحی های پلک باشد. برای مثال در مورد پلک تحتانی ممکن است برش از طریق ملتحمه (غشا مخاط نازک و شفافی است که سطح داخلی پلک ها را پوشانده است) یا از طریق پوست صورت گیرد. به این ترتیب بلفاروپلاستی پلک تحتانی به دو نوع «با برش» و «بدون برش» پوستی تقسیم می شود.

مخصوص چشم های آسیایی

چشم های آسیایی که در ایران چشم های مغولی نیز نامیده می شوند، پلک فوقانی شان در بالای مژه ها چین ندارد و این موضوع باعث حالت پف آلود چشم می شود. دکتر سیدمهدی موسوی زاده در این باره می گوید که این افراد در گوشه داخلی پلک فوقانی و تحتانی شان یک چین اضافی به نام پلک سوم دارند. علاوه براین، گوشه خارجی چشم آنها معمولا بالاتر از چشم های عادی است. بعضی از این اشخاص خواهان تغییر شکل ظاهری پلک شان به پلک های اروپایی یا غیر آسیایی هستند که با عمل جراحی این کار امکان پذیر است. درواقع با حذف پلک سوم در ناحیه داخلی چشم و پلک بالا همچنین ایجاد شیار در پلک فوقانی می توان تا حدود زیادی چشم های آنها را به شکل چشم های غیرآسیایی درآورد. مسئله دیگری که در چشم آسیایی ها مطرح است پایین تر قرار داشتن لبه فوقانی استخوان حدقه چشم است که باعث ایجاد پف پشت چشم می شود. در مواردی که این حالت شدید باشد، می توان با تراش روی استخوان حدقه چشم در لبه فوقانی آن را اصلاح کرد. پلک تحتانی چشم های آسیایی و اعمال جراحی مربوط به آن نیز تفاوت چندانی با چشم های غیر آسیایی ندارد.

جراحی پلک، سن و سال ندارد

همانطور که دکتر نراقی در تقسیم بندی افراد نیازمند به جراحی پلک ذکر کردند، سن مناسب برای انجام بلفاروپلاستی به نوع جراحی بستگی دارد. به گفته او در دسته اول عمل جراحی در سنین جوانی، در دسته دوم در سنین میانسالی و در دسته سوم در سنین سالخوردگی انجام می شود، بنابراین برحسب نوع مشکل این جراحی حتی از زیر ۲۰سالگی تا بالای ۸۰ سال هم قابل انجام است. به طور کلی در مشکلات مادرزادی، جراحی در سنین پایین تر و در مشکلات ناشی از پیری پوست، جراحی در سنین بالاتر انجام می شود.

شش ماه قبل از عمل سیگار را ترک کنید

قبل از عمل جراحی باید از مصرف آسپرین و داروهای مشابه آن مانند ایبوپروفن به مدت ۱۰ روز اجتناب کرد زیرا این داروها با ایجاد اختلال در انعقاد خون باعث خونریزی زیر پوست پلک و کبودی زیاد پس از عمل جراحی می شوند. دکتر نراقی در ادامه توضیح می دهد که بیمار باید شب قبل به حمام برود و تمام آرایش صورت خود را پاک کند. همچنین در صورتی که فرد سیگاری باشد بهتر است حداقل ۶ ماه قبل از جراحی، سیگار را ترک کند. علاوه براینها، قبل از جراحی لازم است از سابقه بیمار در زمینه آلرژی های فصلی، خشکی چشم و اختلالات تیروئید سوال شود تا احتیاط لازم حین جراحی به عمل آید.

بوتاکس به جای جراحی برای چه کسانی؟

دکتر نراقی آنالیز دقیق صورت و پلک قبل از جراحی را امری ضروری می خواند. بر این اساس می توان با استفاده از فتوگرافی بیمار در جهات مختلف و انجام معاینات دقیق، نوع مشکل پلک را تشخیص داد و روش جراحی مناسب را انتخاب کرد. بسیاری از بیمارانی که برای جراحی پلک مراجعه می کنند کاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند. برای مثال افرادی که افتادگی شدید پوست پیشانی دارند و ابروی آنها خیلی پایین آمده است باید به جای جراحی پلک، عمل بالا کشیدن ابرو را انجام دهند. همچنین افرادی که هنوز جوان هستند و افت مختصر پلک بالا دارند می توانند با تزریق بوتاکس، مختصری این وضعیت را بهبود بخشند. درواقع همیشه اقدامات غیر جراحی مقدم بر روش های جراحی هستند.

بیهوشی یا بی حسی موضعی؟

جراحی پلاستیک پلک به دو صورت با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. درواقع تصمیم گیری در این مورد بستگی به نوع عمل و شرایط بیمار دارد. به گفته دکتر نراقی، افرادی که نیازمند جراحی طولانی تر روی هر چهار پلک یا انجام جراحی های دیگر صورت هستند، بهتر است تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند زیرا در این حالت بیمار راحت تر است و در تمام مدت عمل هیچ دردی را حس نخواهد کرد. زمان عمل نیز براساس نوع و وسعت جراحی از یک تا سه ساعت متغیر است. این جراحی ها باید در اتاق عمل مجهز و کاملا استریل انجام شوند به همین دلیل در بیمارستان ها یا کلینیک های جراحی مجهز قابل انجام هستند.

جراحی چگونه انجام می شود؟

در جراحی پلک بالا محل برش در چین طبیعی پلک بالا داده می شود تا قابل تشخیص نباشد. سپس قسمتی از پوست پلک برداشته می شود و بعد بافت های زیر پوستی و در صورت لزوم بافت های چربی با احتیاط و ظرافت خاصی خارج می شوند. دکتر نراقی همچنین درمورد جراحی پلک پایین توضیح می دهد که این عمل ممکن است با برش یا بدون برش پوست انجام شود. در صورت انجام برش، خط برش درست زیر مژه ها خواهد بود. در روش بدون برش پوست نیز برش کوچکی در سطح داخلی پلک داده می شود و از این طریق چربی های بیرون زده پلک پایین خارج می شوند. لازم به ذکر است که انتخاب نوع جراحی توسط جراح و براساس شرایط بیمار و نوع اشکال پلک صورت می گیرد. به طور کلی در روش های جدید، تمایل بیشتر بر این است که جراحی پلک پایین بدون برش پوست انجام شود همچنین در تکنیک های جدید به جای برداشتن چربی، از جابه جا کردن چربی و قرار دادن آن در نقاطی که کمبود چربی دارند مثل گودی زیر چشم ها استفاده می شود. به این ترتیب حداقل برداشت و خارج کردن بافت صورت می گیرد.

دوران نقاهت چقدر است؟

به گفته دکتر نراقی، بخیه ها در جراحی پلک معمولا با نخ های قابل جذب بوده و نیاز به کشیدن ندارند. بستری بیمار هم ممکن است از نصف روز تا حداکثر یک شب متغیر باشد. علاوه براین بلافاصله بعد از جراحی، بیمار قادر به باز کردن چشم هایش خواهد بود و تنها ممکن است تا چند روز ورم و کبودی دور چشم داشته باشد، بنابراین بهتر است دو روز در منزل استراحت کند. استفاده از کمپرس یخ نیز باید بلافاصله بعد از عمل شروع شود و تا یک روز ادامه یابد. آب زدن به چشم ها بعد از ۴۸ ساعت اشکالی ندارد، همچنین در چند روز اول موقع خوابیدن سر تخت باید با زاویه ۳۰ درجه بالاتر باشد. دکتر موسوی زاده نیز درمورد درد بعد از عمل توضیح می دهد که این اعمال معمولا درد ندارند و اگر هم داشته باشند ظرف ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول برطرف می شوند. به گفته او میزان تورم در عمل های مختلف، متفاوت است. ورم های شدید و کبودی ها معمولا طی دو تا سه هفته اول رفع می شوند. ورم های متوسط نیز بعد از حدود سه ماه در ناحیه پلک و صورت اصلاح می شوند. نتیجه نهایی اعمال جراحی پلک هم معمولا بعد از ۶ تا ۱۰ ماه در نظر گرفته می شود.

نتیجه جراحی دائمی نیست اما. . .

در مورد باقی ماندن نتایج عمل باید به این نکته توجه داشت که هیچ کدام از روش های جراحی برای جوان سازی دائمی نیستند و حالت افتادگی پوست به مرور زمان و با افزایش سن به تدریج باز می شود. به همین دلیل لازم است با رعایت نکاتی در پیشگیری از پیری پوست، روند افتادگی و شلی پوست را به تاخیر انداخت. دکتر نراقی، مهم ترین این نکات را دوری از اشعه های مضر آفتاب و دود سیگار می داند. علاوه بر اینها، او معتقد است که امروزه می توان با روش های مختلفی مانند لیزرهای غیرتهاجمی، روند افتادگی پوست را به تاخیر انداخت.

چقدر هزینه دارد؟

به گفته دکتر نراقی هزینه جراحی های زیبایی پلک طبق کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت مصوب دولت، بین سه تا چهار میلیون تومان است. همچنین در صورتی که پس از گذشت زمان طولانی، پوست پلک دوباره شل شود و بیرون زدگی چربی رخ دهد، ممکن است موضوع جراحی مجدد مطرح شود. اما این امر را هم باید در نظر داشت که جراحی مجدد مشکل تر از جراحی اول است و ریسک بالاتری دارد، بنابراین باید با انجام اقدامات پیشگیرانه، تا حد امکان احتمال آن را به حداقل رساند.

خطرات و عوارض احتمالی عمل چیست؟

عوارض احتمالی این نوع جراحی به گفته دکتر نراقی شامل خونریزی داخل چشم، ناتوانی در بستن کامل چشم، برگشتن پلک به داخل یا خارج، خشکی چشم، باقی ماندن جای برش و اشک ریزش است. خطرناک ترین عارضه عمل نیز همان خونریزی داخل چشم است که با ایجاد فشار روی عصب بینایی ممکن است موجب کوری فرد شود. ناتوانی در بستن چشم به علت برداشته شدن بیش از حد پوست پلک رخ می دهد. به همین دلیل همیشه به جراحان پلاستیک صورت توصیه می شود تا حداکثر محافظه کاری را در جراحی پلک انجام دهند. درواقع کم برداشتن همیشه بهتر از زیاد برداشتن است. اگر مختصری از شلی پوست پلک بالا باقی بماند بسیار بهتر از این است که چشم همیشه باز بماند زیرا بازماندن چشم موجب خشکی قرنیه و به دنبال آن زخم، عفونت و کدر شدن قرنیه می شود. این امر نیز به نوبه خود موجب از دست دادن بینایی فرد می شود. دکتر موسوی زاده نیز معتقد است برداشتن بیش از حد پوست پلک تحتانی باعث می شود لبه آن به طرف پایین کشیده شود و سفیدی چشم بیشتر در دید قرار گیرد و ظاهر نامناسبی برای بیمار ایجاد کند.

اگر خشکی چشم دارید مراقب باشید!

به گفته دکتر موسوی زاده یکی از شایع ترین عوارض در اعمال جراحی پلک در چشم های آسیایی، عدم شکل گیری صحیح چین فوقانی پلک و بقای جای برش به خصوص در قسمت داخلی برای حذف پلک سوم است. عوارض عمومی مثل خونریزی، هماتوم، کبودی، ورم های طولانی مدت یا ورم هایی که به قسمت ملتحمه چشم انتقال پیدا می کنند نیز برای تمام جراحی های پلک می توانند مطرح باشند که هریک درمان خاص خود را دارند. همچنین اگر دقت لازم به خصوص در جراحی پلک فوقانی صورت نگیرد احتمال آسیب به سیستم بالا برنده پلک یا غدد اشکی وجود دارد. این جراحی بسیار ظریف است و هرگونه آسیب به سیستم عصبی عضلات پلک می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اگر هم غدد اشکی دچار صدمه شوند ممکن است چشم دچار خشکی شود، بنابراین افرادی که به هر دلیلی مستعد خشکی چشم هستند باید قبل از جراحی به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرند و تست اشک دهند. در این صورت اگر مشخص شود غدد اشکی کارایی لازم را ندارد، باید عمل جراحی پلک فوقانی با دقت بسیار بالاتری انجام شود. در مواردی هم ممکن است پزشک از این عمل صرف نظر کند.

چه کسانی کاندید ای جراحی پلک هستند؟

جراحی در سنین جوانی

دسته اول را بیمارانی تشکیل می دهند که خواستار تغییر شکل پلک برای زیباتر شدن چهره در سنین جوانی هستند. وضعیت این افراد، زمینه خانوادگی و ارثی دارد و پلک های آنها از همان سنین جوانی پف کرده است. دسته ای از این افراد نیز چشم هایی شبیه ژاپنی ها دارند یعنی شیار پشت پلک در آنها تشکیل نشده است که برای این موارد نوع به خصوصی از عمل جراحی پلک به نام بلفاروپلاستی اورینتال انجام می شود. در این نوع جراحی با ایجاد چین پلکی چشم ها حالت درشت تری پیدا می کنند.

جراحی در سنین میانسالی

دسته دوم افرادی هستند که در اثر مرور زمان و بالا رفتن سن، نخستین آثار سالخوردگی را در پلک خود می بینند. در این افراد جراحی پلاستیک پلک با هدف جوان سازی چهره و برگرداندن حالت چشم ها به سال های قبل انجام می شود. درحقیقت این نوع بلفاروپلاستی که اصطلاحا بلفاروپلاستی رجوونیشن نامیده می شود یکی از هفت نوع جراحی اصلی برای جوان سازی چهره به شمار می آید.

جراحی برای رفع اختلالات پلک

دسته سوم افرادی هستند که به علت شلی بیش از حد پلک ها دچار مشکلات متعدد در عملکرد پلک می شوند. شلی بیش از حد پلک بالا موجب افتادگی پوست پلک روی مژه های بالا می شود. شلی بیش از حد پلک پایین نیز موجب باز ماندن پلک ها و خشکی چشم می شود. در این افراد عمل جراحی پلاستیک پلک برای اصلاح عملکرد پلک ها انجام می شود و به همین دلیل بلفاروپلاستی فانکشنال نام دارد.

در انتخاب جراح به این نکات توجه کنید

افراد همیشه سوال می کنند که بین جراحان پلاستیک، جراحان فک و صورت و چشم پزشکانی که فلوشیپ جراحی پلاستیک چشم دارند کدام را انتخاب کنند؟ دکتر نراقی در پاسخ به این سوال توضیح می دهد که بلفاروپلاستی یک عمل جراحی بسیار دقیق، ظریف و فوق تخصصی است بنابراین بهتر است جراح این عمل، دانشنامه بورد فوق تخصصی در زمینه جراحی های پلاستیک و به خصوص در ناحیه صورت داشته باشد. البته صرف عنوان فوق تخصص کافی نیست و تلفیقی از حداکثر هنر، تجربه، دانش و مهارت جراح است که می تواند بهترین نتایج را در پی داشته باشد. در این زمینه جراحانی که بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک صورت یا فلوشیپ جراحی پلاستیک چشم را کسب کرده اند از اولویت حرفه ای برخوردارند. گرچه متخصصان دیگر رشته ها نیز ممکن است بتوانند پس از طی دوره های فشرده و شناخت دقیق از آناتومی و فیزیولوژی این منطقه حساس، تحت نظارت اساتید مجرب، تبحر کافی را در این زمینه کسب کنند.

منبع: سیب سبز

مدت تاثیر هر بار تزریق بوتاکس چقدر است؟

اثر بوتاکس کم‌ کم از بین می‌رود و چروک‌ها دو‌ مرتبه ظاهر می‌شوند. لذا برای اینکه بتوان نتیجه خوبی برای کاهش چروک های اخم و پیشانی و اطراف چشم حاصل شود لازم است تزریق بوتاکس خداقل سالی دو بار انجام شود .

ابتدا برای این که شما بدانید آیا دچار چروک های ذکر شده هستید و یا نه و اینکه شدت ان زیاد یا متوسط یا خفیف است کافی است در اینه بدون اینکه پیشانی و اخم خود رامنقبض کنید در حالت عادی به خودتان نگاه کنید اگر در این حالت در هر کدام از نقاط فوق یعنی اخم و پیشانی و دورچشم چروک داشتید این بدان معنا است که شدت چروک شما شدید است یا در حال شدید شدن است ، این حالت اول بود .

حالت دوم : اگر بدون منقبض کردن به پیشانی و اخم و دور چشم خود نگاه کنید و چین و چروک نبینید ولی بعد از منقبض کردن متوجه شوید اخم و پیشانی شما چین دارد و هنگام تبسم ببینید که خطوط دور چشم شما خود را نشان می دهد این نشان می دهد یا دچار چروک هستید ولی هنوز پیشرفته و عمیق نشده و در این صورت تاثیر تزریق بوتاکس در از بین بردن این چروک ها ۱۰۰ درصد و کامل است

ولی در حالت اول که چروک شدید است تزریق بوتاکس کاملا چین و چروک ها را از بین نمی برد و حدودا ۷۰ تا ۸۰ درصد موثر است و این بدان معنی است که بعدازتزریق شما نمی توانید اخم و پیشانی و دور چشم را منقبض کنید ولی در حالت عادی و بدون منقبض کردن شما متوجه خطوطی در نواحی فوق خواهید شد .

البته این بدان معنی نیست که شما نبایدبوتاکس تزریق کنید چراکه در صورت عدم تزریق برشدت چروک شما هر سال افزوده خواهد شد لذا علاوه بر تاثیر ۷۰ تا ۸۰ درصدی در کاهش این چین ها اگر منظم هرسال دوبار بوتاکس تزریق شود نه تنها از پیشرفت ان جلوگیری میشود بلکه شدت چروک هم بعد از ۲ تا ۴ سال کمتر هم می شود درضمن در مواردی که شدن چین اخم شدید است و بدون منقبض کردن دچار شیار یاشکاف عمیق شده علاوه بر تزرق بوتاکس لازم است ژل های کلاژن یا هیالورونیکاسید هم در چین اخم تزریق شود در اینصورت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد چین عمیق اخم اصلاح و پر میشود . تزریق ژل در قسمت تزریق ژل کامل توضیخ داده شده .

مدت اثر هر بار تزریق حدود۴ تا ۶ ماه می باشد ، بطور کلی مدت اثر بوتاکس به ۴ فاکتور وابسته است اول میزان پاسخ دهی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، فاکتور دوم میزان دارویا واحدی ازبوتاکس است که پزشک معالج برای مراجعه کننده خود تزریق میکند مثلا ایا ۵۰ واحد بوتاکس تزریق کرده یا ۷۰ واحد ، فاکتور سوم شدت چروک مراجعه کننده است که هر چه شدت و عمق چروک ها بیشتر باشد میزان تاثیر دارو و مدت اثران هم کم تر خواهد شد ، فاکتور چهارم اگر فردی چند سال منظم سالی دو بار بوتاکس تزریق کرده باشد مسلما اثر ان از فردی که بار اول است که بوتاکس تزریق می کند هم اثر ان بهتر است و هم مدت اثر ان بیشتر میشو

آیا دارو و یا کرم و یا حتی لیزری وجود دارد که بر چروک اخم و پیشانی اثر داشته باشد ؟

با توجه به اینکه مکانیسم چروک در اخم و پیشانی انقباضات عضلانی است و کرم های ضد چروک و لیزر بر روی پوست اثر می کنند لذا تاثیری بر این چروک ها ندارند ، البته کرم های بوتاکس ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد که در واقع بوتاکس واقعی نیستند ، علت انکه نام بوتاکس را بر این کرم ها گذاشتند این است که مقداری ( نه کاملا ) شبیه بوتاکس عمل میکنند به عنوان مثال ماده ارژیرلین که ماده موثره اصلی این کرم ها است یک هگزاپپتید است که مولکول بسیار ریزی دارد وقتی این کرم ها به پوست مالیده میشوند این ماده بتدریج جذب میشود وباعث جلوگیری از انقباض فیبروبلاست های داخل پوست و به مقدار کم و یطور غیرمستقیم باعث کاهش انقباضات عضلات زیر پوستی میشود.

کاربرد اصلی این کرم ها برای پیشگری است ولی در از بین بردن انقباضات عضلانی و کاهش چروک به تنهایی تاثیر نسبتا کمی دارند لذا این کرم ها با توجه به اینکه گران هم هستند دو تا سه ماه بعد از تزریق بوتاکس تجویز می شوند تا اثر بوتاکس تزریق شده بیشتر و بهتر شود ،.

در مورد لیزر هم در مورد چروک های عمیق در پیشانی که گفتیم بوتاکس نمی تواند کامل چروک ها را از بین ببرد میتوان بعد از تزریق بوتاکس برای تکمیل کردن اثر بوتاکس ا میتوان  لیزر یا  ژل را تجویز کرد.

البته در مورد چروک دور دور چشم فرق میکند چرا که علاوه بر انقباضات عضلانی شلی و چروک پوست هم در چروک دور چشم دخیل است لذا اگر هنگام تبسم دور چشم شخص دچار چروک می شود و در حالت عادی شخص چروک ندارد فقط تزریق بوتاکس کافی است ولی اگر در حالت عادی هم دور چشم شخص چروک داشته باشد در این موارد علاوه بر تزریق بوتاکس بهتر است شخص از کرم های دور چشم ضد چروک هم استفاده کند البته کرم دور چشم فقط برای پیشگری است واثرزیادی در درمان چروک پوستی دورچشم ندارد.

لذا اگر هدف مراجعه کننده درمان و بهبودی واضح چروک پوست باشد بایدلیزر کند ،که در قسمت جوان سازی پوست توضیح کامل لیزرهایی که برروی جوان سازی صورت و دورچشم اثر دارند ک داده شده اند.

لیزرهایی وجود دارند که بطور موثر و واضحی می توانند چین و چروک پوستی دور چشم را کاهش دهند.

مجله پزشکی مادر

صفحه1 از4