آیا مصرف مکمل در تقویت عملکرد ورزشی مؤثر است؟

هنگامی که صحبت از مکمل ها می شود، مولتی ویتامین ها و مواد معدنی وچیزهایی که می توانند به بهبود سلامت کمک کنند و یا شاید چربی سوزها و تقویت کننده های و یا مواردی که کمک می کنند از اسید چرب ها بهتر استفاده کنیم و یا عضله سازی کنیم به ذهنمان می آیند.

اما مکمل های افزایش دهنده عملکرد ورزشی چه؟ آیا چنین چیزی وجود دارد؟ آیا واقعا می توانیم با خوردن یک قرص یا میکس کردن یک پودر، عملکرد ورزشی بهتری داشته باشیم؟

اینطور که مشخص شده مسلما می توانید با استفاده از مکمل های مناسب، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید. بیایید ببینیم این موضوع چقدر ممکن است و از چه مکمل هایی باید استفاده کرد.


بهبود بخشیدن انرژی
ابتدا باید اشاره کنیم که می توانید با دریافت چیزی ساده مانند کافئین، مقدار انرژی خود را برای انجام حرکات ورزشی افزایش دهید. کافئین مسلما می تواند انرژی تان را تقویت کند و همین باعث می شود در طول ورزش بتوانید انرژی بیشتری صرف کنید. در نتیجه سطح تناسب اندامتان افزایش می یابد.
کاملا مشخص است که اگر 70 درصد از انرژی خود را به یک دوره ورزش اختصاص دهید، نتیجه ای که خواهید گرفت نیز متوسط خواهد بود. اگر هم 100 درصد انرژی تان را بگذارید، نتیجه ای بهتر خواهید گرفت.
در این زمینه، کافئین می تواند کمکتان کند. به طور کلی 100 تا 200 گرم کافئین قبل از ورزش برای افزایش انرژی کافی است، مگر اینکه به صورت سنگین از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنید که در این صورت باید 250 تا 300 میلی گرم دریافت کنید. هرگز بدون اجازه پزشک از این مقدار فراتر نروید.


افزایش استقامت
از راه های دیگری که مکمل ها می توانند عملکرد ورزشی تان را بالاتر ببرند، تقویت استقامت است. این مورد در طبیعت با افزایش انرژی یکسان است، اما تفاوت هایی هم دارند. برخی مکمل های خاص می توانند چگونگی مدیریت اسید لاکتیک توسط بدن را تحت تاثیر قرار دهند. این اسید توسط سلول های عضله ساخته می شود. مکمل ها می توانند درد عضلانی را که ممکن است دچارش شوید از بین ببرند، در نتیجه مقدار کلی خستگی که حس می کنید کم می شود.
این مکمل ها می توانند کمکتان کنند در هر ورزشی که انجام می دهید، تعداد دفعات تکرار را افزایش دهید. مثلا به جای 10 مرتبه، 12 بار تکرار داشته باشید. برای افزایش استقامت می توانید از مکمل بتا آلانین استفاده کنید.


افزایش دقت و تمرکز
راه دیگری که مکمل می تواند به بهبود عملکرد ورزشی تان کمک کند، افزایش دقت و تمرکز است. اگر باشگاه می روید، باید روی کاری که می خواهید انجام دهید تمرکز کنید و تا جای ممکن از آنچه انرژی تان را بیهوده مصرف می کند پرهیز کنید. همچنین با افزایش تمرکز، بهتر از بدن خود آگاه خواهید بود که در نتیجه منجر به عملکرد بهتر خواهد شد.
به هیچ وجه تاثیری را که وضعیت ذهنی می تواند روی پیشرفتتان داشته باشد، دست کم نگیرید. بسیاری از افراد این اشتباه را می کنند و ضررش را در نتیجه ای که می گیرند می بینند. در این مورد نیز کافئین نقش مهمی را ایفا می کند. با این حال عصاره چای سبز و تیروزین نیز چنین تاثیری دارند.


بنابراین با کمک مکمل ها می توانید از سه مسیر به بهبود عملکرد ورزشی خود کمک کنید. تناسب اندام نیازمند تلاش سخت، انگیزه و صبر است تا نتیجه بدهد.

(مجله پزشکی مادر)