چه کسانی نباید قرص‌ ضدبارداری مصرف کنند؟

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد که مصرف قرص‌های ضدبارداری بدون تجویز پزشک عوارض ناگواری به همراه دارد و پزشکان اغلب مصرف این قرص‌ها را بیشتر از چهار سال توصیه نمی‌کنند.

دکتر الهام نقشینه، با اشاره به عوارض قرص‌های ضد بارداری، گفت: ایجاد آکنه، افزایش وزن و مشکلات عصبی از مواردی است که در برخی افراد با مصرف این قرص‌ها ایجاد می‌شود. البته انواع جدید این قرص‌ها عارضه کمتری دارند اما با این وجود مصرف بیش از چهار سال آن‌ها توصیه نمی‌شود.

این متخصص زنان با بیان اینکه مصرف قرص‌های ضد بارداری به هیچ وجه منجر به ناباروری فرد نمی‌شود، تصریح کرد: مصرف قرص‌های ضد بارداری بر عملکرد ماهانه تخمک‌گذاری موثر است و تنها موجب تاخیر در تخمک‌گذاری در همان ماه خواهد شد و در ماه‌های بعد بی‌تاثیر است.

نقشینه ادامه داد: اگرچه برخی زنان پس از مصرف این قرص‌ها با تاخیر بارور می‌شوند اما این امر ارتباطی با مصرف بیش از اندازه قرص‌ها ندارد، بلکه عوامل پیش زمینه‌ای وجود دارد که با مصرف این قرص‌ها باروری را با تاخیر مواجه می‌کند. در مجموع قرص‌های ضدبارداری منجر به ناباروری کامل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نوع جدیدی از قرص‌های ضد بارداری وارد بازار شده که بسته به ترکیبات آن از عوارض کمتری برخوردار است و کمتر موجب افزایش وزن مصرف‌کنندگان می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف خودسرانه قرص‌های ضد بارداری ممکن است موجب لخته شدن خون در مغز و قلب شود، ادامه داد: مصرف قرص‌های ضد بارداری به هیچ وجه به زنان بالای 40 سال توصیه نمی‌شود؛ چراکه می‌تواند منجر به ایجاد لخته خون در قسمت‌های مختلف بدن مانند پاها، ریه و حتی قلب و مغز شود.

نقشینه افزود: مصرف این قرص‌ها به افرادی که سابقه فامیلی انعقاد خون داشته باشند توصیه نمی‌شود، چراکه مصرف این قرص‌ها انعقاد خون را در این افراد تشدید می‌کند.

وی گفت: مبتلایان به بیماری‌های قلبی، فشار خون و چربی خون پیش از مصرف این قرص‌ها باید با پزشک مشورت کنند. مصرف قرص‌های ضد بارداری در این افراد می‌تواند منجر به ایجاد لخته خون در ساق پا (ترومبوز) و نهایت تبدیل به آمبولی شود.

منبع: ایسنا