متفورمين لاغر می کند؟

هرچند عارضه مصرف متفورمين، نسبت به داروهاي مشابه آن کمتر است،‌ اما مصرف‌کنندگاني که با هدف لاغري آن را مي‌خورند، بايد بدانند که چاقي مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي ديگر مانند کم‌کاري تيروئيد يا پرکاري غدد فوق‌کليوي باشد و مصرف خودسرانه دارو، اين بيماري‌ها را از چشم پزشک و خود فرد دور نگه‌مي‌دارد و باعث به خطر افتادن هر چه بيشتر سلامت با پيشرفت بيماري مي‌شود.


دکتر محمدرضا مهاجرتهراني،عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران در هفته نامه سلامت نوشت: متفورمين براي افزايش حساسيت به انسولين بيماران ديابتي تجويز مي‌شود. اين دارو نسبت به رقباي خود عارضه کمتري دارد و مي‌تواند باعث کاهش حدود 1 تا 2 کيلوگرم وزن در ماه شود اما برخي افراد غيرديابتي هم، براي کاهش وزن، متفورمين استفاده مي‌کنند در حالي که پايين آوردن وزن، جزو عوارض اين دارو محسوب مي‌شود و نه محاسن آن. از اين رو،‌ استفاده از آن به‌عنوان داروي کاهنده وزن در افرادي که ديابتي نيستند يا از نارسايي کليه‌ها رنج مي‌برند، بايد زير نظر و با تجويز پزشک معالج يا متخصص تغذيه باشد. افرادي که اضافه‌وزن چنداني هم ندارند، بايد با يک رژيم غذايي اصولي و کم‌کالري در کنار فعاليت بدني مناسب در طول روز، وزن خود را پايين بياورند و با روي آوردن به مصرف داروهاي شناخته و ناشناخته، سلامت خود را به خطر نيندازند. اين افراد مي‌توانند فيبرهاي غذايي بيشتري مانند انواع ميوه‌ها، سبزي‌ها و صيفي‌ها را به جاي قرص‌هاي لاغري در برنامه روزانه خود قرار دهند و مطمئن باشند که با اين کار، هم سلامتشان بيشتر حفظ مي‌شود و هم زودتر به نتيجه دلخواه که همان تناسب اندام است، مي‌رسند.

هرچند عارضه مصرف متفورمين، نسبت به داروهاي مشابه آن کمتر است،‌ اما مصرف‌کنندگاني که با هدف لاغري آن را مي‌خورند، بايد بدانند که چاقي مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي ديگر مانند کم‌کاري تيروئيد يا پرکاري غدد فوق‌کليوي باشد و مصرف خودسرانه دارو، اين بيماري‌ها را از چشم پزشک و خود فرد دور نگه‌مي‌دارد و باعث به خطر افتادن هر چه بيشتر سلامت با پيشرفت بيماري مي‌شود. از طرف ديگر، مصرف خودسرانه متفورمين مي‌تواند باعث ايجاد برخي عوارض گوارشي مانند تهوع، استفراغ، ‌درد شکم، اسهال و تغيير اجابت مزاج شود. ضمن اينکه مصرف خودسرانه اين دارو در افرادي که نارسايي کليه و درجاتي از افزايش کراتينين خون دارند، بسيار خطرناک است بنابراين نبايد آن را بدون تجويز پزشک مصرف کرد.

مجله پزشکی مادر