پنچ توصیه حیاتی برای جلوگیری از بیماری‌های مخفی دندان‌ها

رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، پنچ توصیه حیاتی برای جلوگیری از بیماری‌های مخفی دندانی را تشریح کرد.

به گزارش مجله پزشکی مادر به نقل از تسنیم، ابراهیم امین صالحی رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران اظهار کرد: برای حفظ سلامت دندان‌ها، مسواک زدن و نخ دندان از مهم‌ترین کارهایی است که انجام دادن آن برای حفظ دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است و مراقبت و بهداشت دهان و دندان همچون مراقبت از بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که بیشتر مردم در مراقبت از بدن و سلامت جسمانی خود برنامه‌هایی دارند، اما دندان‌هایشان را فراموش می‌کنند.

وی گفت: اگر به دندان‌های خود بی‌توجهی کنیم، اغلب دچار مشکلات حادی خواهیم شد که به عمل جراحی و درمان‌های جدی ختم خواهد شد، پس بهتر است در عوض دست و پنجه نرم کردن با چنین مشکلات دردناکی، از وقوع آنها جلوگیری کنیم و دندان‌هایمان را زیبا نگاه داریم و از دستوراتی که پیرامون مراقبت از دندان‌ها است پیروی کنیم.

صالحی اظهار داشت: مراقبت از دندان‌ها را می‌توان اولاً با دوبار مسواک زدن در روز که حداقل در صبح پس از برخواستن از خواب، و در شب پیش از اینکه به رختخواب بروید، دندان‌هایتان را مسواک بزنید. همچنین مسواک زدن پس از هر وعده غذایی نیز بسیار مفید است، دوم استفاده از نخ دندان است زیرا اگر از مسواک زدن مهم‌تر نباشد، کم اهمیت‌تر نیست. نخ دندان باعث می‌شود تا پلاک و غذاهای باقی مانده در بین دندان هایتان که مسواک نمی‌تواند آن‌ها را تمیز کند، پاکسازی کند، سوم هم استفاده از دهانشویه‌ها است، دهانشویه‌ها محصولات آنتی باکتریال قوی هستند که به حذف باکتری‌های داخل دهان کمک به‌سزایی می‌کنند.

باکتری‌های دندانی می‌توانند باعث بوی بد دهان، بیماری‌های لثه و حتی پوسیدگی دندان شوندرئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران به تسنیم خاطرنشان کرد: در نهایت خوردن غذاهای سالم و حفظ یک رژیم غذایی سالم در جلوگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. غذاهای نشاسته ای، شیرین و همچنین غذاهای نامرغوب علاوه بر مشکلاتی که برای بدنتان ایجاد می‌کنند می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌های شما شود و در آخر پنجمین توصیه مراجعه مداوم و منظم به دندانپزشک و چک‌آپ دهان و دندان است که به شما اطمینان خواهد داد که هیچگونه بیماری مخفی در دندان و یا پوسیدگی ندارید.

مجله پزشکی مادر