به کسانی که دوستشان داریم، احترام بگذاریم

 respect اگر بخواهیم شیوه های ارتباطمان با دیگران را از نزدیک مشاهده کنیم، متوجه می شویم که در محیط بیرون از خانه در ارتباط با افراد ناآشنا و گاهی اوقات در برخورد با همسر یا خانواده خود از کوره در می رویم و حرمت آن ها را می شکنیم.

اگر فقط برای یک بار به جای بررسی رفتار دیگران رفتار خودمان را مورد بررسی قرار دهیم، هرچند کار آسانی نیست، اما می توانیم به تغییر، رشد و بهبود رفتارمان کمک کنیم.

به طور کلی دو نوع بی احترامی رایج وجود دارد:

1- بی توجهی و بی اعتنایی( نوع غیر فعال )

2- پرخاشگری ( نوع فعال )

گاهی انسان برای حل مشکلات خود به خشونت روی می آورد و بدون آن که بازتاب رفتار خود را در نظر بگیرید موجب ناراحتی و رنجش و یا حتی واکنش اطرافیان می شود. ژرار بنه روانشناس فرانسوی معتقد است:" مردان نابود می کنند، زنان تعادل را بر هم می زنند، اما خشونت در هر دو گروه وجود دارد و بازنده ی این خشونت ها همیشه همسران هستند."

اما دلیل از بین رفتن احترام ها در میان ما چیست؟

هر کنشی بی شک دارای واکنشی است. مطمئنا اگر به گذشته نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که خودمان نیز گاهی قربانی این بی احترامی ها بوده ایم. این کنش ها و واکنش ها به مرور زمان به مارپیچی منهدم کننده تبدیل می شوند و فرد با خود می گوید: من از او بی احترامی دیدم، من هم به نوبه ی خود به او و یا به دیگری بی احترامی می کنم. این چرخه ادامه می یابد و بی احترامی در جامعه نیز به امری عادی مبدل می شود.

راه کارهای مهار کردن و از بین بردن این چرخه ی پیچیده چیست؟

1- به اتفاق هایی که در زندگی تان رخ می دهد، مسلط باشید و بدانید که زندگی پستی ها و بلندی هایی دارد. بهترین راه در مقابل این سختی ها و مشکلات ، واکنش درست نشان دادن است.

2- در مورد مشکلاتتان با طرف مقابل صحبت کنید. انسان با محدودیت هایی که دارد، نمی تواند فکر دیگری را بخواند و دلیل رفتار او را بداند. مهم این است که هرگز با خشونت ، چه لفظی و چه فیزیکی ، واکنش نشان ندهید. می توانید با بیان خوش و یا حتی شوخ طبعی با دیگری در مورد مشکلتان صحبت کنید ( نه با گستاخی). رفتارهایی که از نظر دیگران بی احترامی تلقی می شوند را بشناسید و بدانید در هر مکانی و در هر ارتباطی این بی احترامی ها طرف مقابل را ناراحت می کنند.

3- اگر در رفتارتان با دیگری اشتباهی مرتکب شده اید از او معذرت بخواهید و برعکس، اگر کسی از شما عذرخواهی کرد ، عذر او را بپذیرید. اگر عذرخواهی کردن برایتان مشکل است ، پس انتظار داشته باشید که انعکاس رفتارتان را در طرف مقابل ببینید.

با گفتن جمله هایی مثل: " متوجه هستم و عذر شما را می پذیرم" و یا " از عذرخواهی شما متشکرم اما برای بخشیدن اشتباهتان به زمان نیاز دارم" عذر طرف مقابل را بپذیرید.

احترام به دیگری احترام به خود است و مانند هر کار دیگری ایجاد احترام را باید از خود شروع کنیم.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، سپیده حکمت
منبع: www.bebe-bebe.com