ماساژ، راهی برای شناخت احساسات کودک

 

 

ماساژ کودک، یکی از زیباترین راه‌های شناخت احساسات و ایجاد آرامش خاطر کودکان است. 10 دقیقه ماساژ 2‌تا‌3 بار در هفته می‌تواند به ارتباط بین کودک و مادر و در جلوگیری از بیماری‌ها موثر باشد.



دکتر مامک شریعت، متخصص بهداشت مادر و کودک و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد در گفتگو با «جام‌جم» دراین‌باره می‌گوید: ماساژ کودکان از بدو تولد تا پایان شیرخوارگی در رشد عاطفی و روانی، تکامل اجتماعی و هوشی کودک تاثیر بسزایی دارد.

به گفته این متخصص، مهم‌ترین اصل در ماساژ کودک، رضایت کامل مادر یا فرد ماساژدهنده از عملی است که انجام می‌دهد؛ چراکه بایستی در او به حد کافی اعتماد ایجاد شده و باور داشته باشد که ماساژ، تاثیرات مثبت فراوانی دارد یا حداقل هیچ‌گونه ضرری برای کودک ندارد.

پیش از این تصور بر این بود که ماساژ بیشترین تماس و تحریک پوستی را برای کودک ایجاد می‌کند و تنها برای نوزادان نارس، بسیار کم‌وزن یا نوزادان مبتلا به اختلالات تکامل مفید است، ولی امروزه مشخص شده است که ماساژ در یک کودک کاملا سالم و بدون مشکل می‌تواند در افزایش سرعت رشد و تکامل عصبی بخصوص تکامل بهینه در تعاملات اجتماعی و هوشیاری کودک موثر باشد.

دکتر شریعت با اشاره به این که هنگام ماساژ، نوزاد یا شیرخوار باید سرحال و خوشحال باشد، می‌افزاید: کودک هنگام ماساژ باید سیر بوده و احساس گرسنگی نکند و مادر از تمیز بودن پوشک وی مطمئن باشد و خود با سرحالی و رضایت کامل، کودک را ماساژ دهد.

مراحل ماساژ

این پزشک متخصص اظهار می‌کند: در مراحل اولیه ماساژ، مادر باید دست‌های خود را شسته و آنها را به روغن بچه یا روغن زیتون آغشته کند و ماساژ را شروع کند و از آنجا که در این عمل باید دست‌ها به روی بدن برهنه نوزاد حرکت کند، لذا دمای محیط نیز باید گرمای مطلوب و مناسبی داشته باشد.

به گفته وی، بهتر است ماساژ را از سر و صورت شروع و از خط وسط به سمت خارج پیشانی، گونه‌ها، زیر چانه و بالای لب حرکت و به آرامی گونه‌ها را نوازش کرد.

به گفته معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، بهتر است در مرحله بعد تنه را از بالا به پایین یا برعکس با انگشتان دست ماساژ داد (ابتدا جلو، شکم و سینه و سپس پشت)‌.

وی اذعان می‌کند: ماساژ دست‌ها و پاهای کودک باید از بالا به پایین به صورت حرکات دورانی و چرخشی باشد و با انگشتان خود، کف دست و پای کودک را دورانی ماساژ داد و یک‌به‌یک انگشتان دست و پای نوزاد را تحریک کرد.طبق تحقیقات صورت گرفته بهتر است پس از عملیات ماساژ حرکات آرام نرمشی و ورزشی دست‌ها و پاها را انجام داد و این اعمال از 5 تا 10‌دقیقه به طول می‌انجامد و روزی 2 الی 3 مرتبه تکرار شود.

دکتر شریعت با بیان این که اگر کودک از دل درد یا کولیک رنج می‌برد حرکات ماساژ دورانی دور ناف و پشت (کمر)‌ و جمع شدن پاها داخل شکم، می‌تواند در آرامش کودک موثر باشد، می‌افزاید: دانستن این نکته مهم است که برقراری ارتباط عاطفی در بشر از دو طریق محاوره و تحریک پوستی صورت می‌گیرد که در دوران نوزادی و شیرخوارگی بیشتر این امر با تحریک پوست امکان‌پذیر است.

ماساژ و ارتباط با کودک

مطالعات نشان می‌دهد ارتباط غیرکلامی همچون ماساژ کودک می‌تواند رابطه متقابلی بین مادر و کودک ایجاد کند تا حدی که در آینده نیز این ارتباط باعث صمیمیت هرچه بیشتر طرفین می‌شود، ولی آنچه که بهتر است قبل از ماساژ انجام داد، این است که مالیدن روغن به بدن کودک، بدن او را لغزنده می‌کند پس باید هنگام بلند کردن کودک مراقب بود تا لیز نخورد و اگر احتمال می‌دهید که کودک نسبت به دانه‌های روغن یا فرآورده‌های آن حساسیت داشته باشد، از روغن‌هایی استفاده کنید که عاری از هرگونه ترکیبات مصنوعی است و اگر کودک تب دارد و علامت تب او را نمی‌دانید، از ماساژ دادن او خودداری کنید.

دکتر مامک شریعت، متخصص بهداشت مادر و کودک
منبع: جام جم