همه چیز درباره بلوغ

اینک : زمان تغییر است !

بلوغ چیست ؟ این کلمه بیانگر یک تغییر اساسی از کودکی به بزرگسالی است . در دختران نشانه هایی مانند بزرگ شدن سینه ها ، ظهور می کند و پسران نیز هر چه بیشتر به مردان شبیه تر می شوند . در این دوره جسم آدمی از هر زمانی سریعتر رشد می کند و تغییرات بزرگ را تجربه می کند ، البته به استثنای دوران نوزادی .

اگر تغییراتی را که دوره بلوغ ایجاد می کند ، بشناسیم ، می توانیم به فهمیم که منتظر چه چیزهایی خواهیم شد . شما ، چه پسر ، چه دختر خواه ناخواه  این امر را تجربه خواهید کرد .

معمولا"،   دختران در سنین 8 تا 13 سالگی و پسران در سنین 10 تا 15 سالگی دوره بلوغ را آغاز می کنند . در این هنگام ، مغز هر فرد شروع به ترشح هورمون هایی  می کند که بسوی اعضای مختلف بدن سرازیر می شوند.

در پسران این هورمونها به سمت بیضه ها رفته و آنها را مستعد تولید هورمون تستوسترون و اسپرم می کنند . هورمون تستوسترون در تغییرات جسمی پسران بسیار موثر است .

در دختر ها ، این هورمون ها ، اغلب تخمدان ها را هدف می گیرند که حاوی تخمک هایی هستند که از بدو تولد به همراه دارند . این هورمون ها باعث می شوند که تخمدانها ، هورمون دیگری به نام استروژن را تولید کنند . سپس این دو هورمون به اتفاق ، جسم دختر ها را برای شروع دوره قاعدگی آماده می سازند.

در پسرها و دختر ها ، موهای زائد شروع به رشد می کنند و علاوه بر آن ، در صورت پسرها  نیز شاهد رویش مو ، هستیم .

دوره بلوغ ، بویژه در دختران با عارضه های پوستی نظیر جوش یا آکنه ، همراه است . برای پرهیز از این عارضه بهتر است  دختران در روز دو بار با آب گرم و صابون ، صورتشان را بشویند . از هر گونه دست کاری ، یا ترکاندن جوشها پرهیز کنید . خوشبختانه هر چه سن بالاتر می رود ، آکنه خود به خود ، مرتفع می شود .

نوجوانان در آغاز دوره بلوغ ، بو های تازه ای را در زیر بغل ها یا جاهای دیگر بدن استشمام می کنند که چندان خوشایند نیست . این امر ناشی از تحریک غده های زیر بغل در دوره بلوغ  است . وقتی که عرق بدن با انواع باکتریها ترکیب شود ، این بوی بد ساطع می گردد . چاره این ، بوهای ناخوشایند ، رعایت بهداشت و تمیز نگهداشتن بدن و استحمام مرتب ، بویژه هر صبح قبل از رفتن به مدرسه است . ضمنا" لازم است پس از فعالیت های ورزشی حتما" استحمام کنید.

سرعت تغییرات در بلوغ بسیار زیاد است دیری نمی گذرد که احساس می کنید لباسهایتان دیگر تنگ و کوتاه شده است . قد برخی پسرها در این دوره سالانه حدود 10 سانتیمتر بلندتر می شود ! بعضی از اعضای بدن ممکن است سریعتر رشد کند و نوعی عدم تناسب در بدن ایجاد شود ، اما نباید نگران شد ، چرا که در نهایت وقتی همه اعضای بدن رشد کردند ، تناسب بدن مجددا" برقرار می گردد.

در پسر ها : شانه ها پهن تر ، و اندام عضلانی تر می شود . نوک سینه ها برجسته می شود ، اما باز نباید نگران شد زیرا در پایان دوره دوباره اندازه طبیعی خود را باز می یابند ، صدای آنها کلفت و خشن و آلت تناسلی آنها بلند تر و قطور شده و بیضه ها بزرگتر می گردد .

در دختر ها اندازه باسن و سینه ها بزرگ می شود . گاهی رشد یکی از سینه ها ، سریعتر از دیگری است اما ، اغلب همزمان بزرگ می شوند . در این دوره، دختر ها ممکن است که از سینه بند استفاده کنند . گاهی سرعت و نوع تغییرات باعث نگرانی آنها می شود ، اما بهتر است به کمک مشاوره با والدین و پزشک خود ، این نگرانی ها را مرتفع سازند .

سوالی که یک دختر ممکن است بپرسد این است که من کی وارد دوره ی قاعدگی می شوم ؟ پاسخ این است که احتمالا" حدود 2 سال پس از آنکه سینه ها شروع به بزرگ شدن می کنند ، دوره قاعدگی شروع می شود . در دوره قاعدگی ، رحم خونریزی می کند . و این به معنای آماده شدن برای بارداری است . اتفاقی که می افتد از این قرار است : در هر تخمدان ، هزاران تخمک وجود دارد . حدود دو هفته پس از قاعدگی از هر تخمدان ، یک تخمک شروع به حرکت می کند تا خود را به رحم برساند . قبل از حرکت تخمک هورمون ها رحم را برای باز سازی آماده می کنند . در نتیجه آن رحم دیواره داخلی خود را با خون و بافت اضافی باز سازی می کند ، که محافظ تخمک خواهد بود . پس از آنکه ، تخمک در داخل رحم لانه گذاری کرد آماده لقاح و بارداری می باشد .

اغلب ، فقط یک تخمک وارد رحم می شود . وقتی این تخمک به هر دلیلی ،  نتواند بارور شود ، و یا اگر بارور  شد ، نتواند در دیواره ی رحم لانه گذاری کند ، رحم این خون و بافت اضافی را دفع می کند . این اتفاق در طول هر ماه یکبار روی می دهد که به آن دوره قاعدگی می گویند . اگر تخمک بارور شد و در رحم استقرار یافت ، دوره قاعدگی قطع می گردد . طول دوره قاعدگی معمولا" دو تا هفت روز است . دو هفته پس از پایان هر قاعدگی ، وقتی رحم خود را باز سازی کرد ، تخمک های جدید مجددا" سفر خود را به داخل رحم آغاز می کنند.

در دوره بلوغ ، دختران گاهی ترشح مایع شفاف و رقیق یا غلیظ را از مهبل خود احساس می کنند که جای نگرانی نیست . پسران هم در این دوره ،  حساس می شوند و به آسانی در اثر فکر کردن به مسائل جنسی دچار نعوظ می گردند . آنها حتی در خواب نیز ممکن است محتلم شوند . یعنی در اثر خواب دیدن ، تحریک شوند و از خود مایع منی دفع کنند .

دوران بلوغ ، علاوه بر تغییرات جسمی و ظاهری ، تغییرات روحی و عاطفی نیز بوجود می آورد . در این دوره ، دختران و پسران ممکن است بسیار حساس و زود رنج شوند . برخی براحتی کنترل خود را از دست داده و عصبانی و پرخاشگر می شوند .

گاهی کنترل کردن این احساسهای تازه سخت می شود . این امر مهم است که بدانید بدن شما در حال تنظیم هورمون های جدید و نهایتا"  افکار و شخصیت تازه شما است . بخاطر بسپارید که مردم معمولا" قصد آزار و ناراحتی شما را ندارند .

گاهی علایق جنسی شعله ور می شود و نسبت به جنس مخالف احساس هایی را تجربه می کنید که قبلا" نداشتید.

طبیعی است که هنگام صحبت درباره مسائل جنسی ، عصبی یا پریشان بشوید . اما لازم است بدانید که حتما" باید پاسخ های مناسب به این پرسش ها داده شود و شرم و حیا نباید مانع کسب اطلاعات صحیح در باره این مسائل گردد . برخی با والدین خود راحت تر رابطه برقرار می کنند ، ولی اگر برای شما این کار سخت است ، راههای دیگری مانند گفتگو با یک پزشک ، پرستار مدرسه ، معلم ، مشاور مدرسه یا اشخاص دیگری که با آنها احساس راحتی می کنید وجود دارند.

بدلیل اینکه هر نوجوانی ، به اقتضای وضع جسمانی و ویژگی های فردی ، به نحو خاصی دوره بلوغ را طی می کند ، بنابراین ممکن است که  تفاوتهای زیادی بین آنها ، بروز کند . برخی زودتر وارد این دوره می شوند . برخی زودتر عوارض آن را نشان می دهند و برخی شدیدتر . ولی همه اینها امری طبیعی هستند و جایی برای نگرانی و اضطراب نیست.

 

مجله پزشکی مادر
منبع: www.kidshealth.org