ماهی قرمز بی‌خطر است!

 

با نزدیک شدن نوروز حالا دیگر ماهی قرمز مهمان سفره‌های خیلی از ایرانی‌هاست. البته این مهمان چند روزه یا شاید چندماهه خارج از تصور خیلی از شهروندان ممکن است بیماری‌هایی را با خود به خانه‌ بیاورد که توجه به نکاتی درباره خرید و نحوه نگهداری‌ آن، می‌تواند جلوی بروز این بیماری‌ها را بگیرد.

خوب است بدانیم که بیماری‌ها سبب بروز رفتار غیرطبیعی در ماهی و همچنین تغییر شکل بدن ماهی می‌شوند. برخی از عفونت‌های ناشی از وجود باکتری، قارچ و پروتوزوئرها سبب مرگ و میر در مقیاس بالا در ماهیان می‌شوند.

دکتر حسین جعفری، دامپزشک و معاون بهداشت و تضمین کیفیت سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران  این‌طور توضیح می‌دهد: ایجاد بیماری و بروز برخی تغییرات در رفتار ماهی در اثر بروز بیماری بسیار مشهود است و توجه به آنها می‌تواند از مرگ ماهی یا از سرایت بیماری به دیگر ماهیان جلوگیری کند.به گفته دکتر جعفری، ماهی قرمز عمر بسیار کوتاهی دارد که متأسفانه به‌دلیل شرایط نگهداری بد در منازل عمر آنها بسیار کوتاه‌تر می‌شود آنقدر کوتاه که از 15اسفند تا 15فروردین بیش از ۱۰میلیون قطعه ماهی سر سفره‌های هفت‌سین تلف می‌شوند.

نگهداری ماهی در منزل

درصورتی‌که ماهی دارید و ماهی جدیدی را خریداری کرده‌اید حتما آنها را جدا از هم نگهدارید حداقل زمان برای این جدایی 2 هفته است»؛ دکتر جعفری با اشاره به این عبارات می‌افزاید: محل قرار گرفتن آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی در منازل نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد زیرا علاوه بر بالابردن درجه حرارت آب، باعث رشد زیاد جلبک‌ها روی دیواره آن و ایجاد منظره نامناسب در ظرف نگهداری و سبب بروز مشکلات خاص خود مانند نوسانات میزان اکسیژن آب و مسمومیت‌های احتمالی برای ماهی می‌شود. به عقیده وی ماهی قرمز باید به‌صورت طبیعی از آفتاب استفاده کند. برخی افراد با توجه به محدودیت‌های زندگی آپارتمانی ظرف نگهداری ماهی را مدت‌های طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌دهند که این امر باعث سوختن پوست ماهی و بروز مشکلات بعدی می‌شود.

همچنین به گفته این دامپزشک محل قرار گرفتن ظرف نگهداری ماهی در منازل نباید در معرض مداوم جریان مستقیم هوا باشد زیرا باعث کاهش دمای آب می‌شود.

ماهیان قرمز عمدتا به‌علت نگهداری در ظروف نامناسب، غذادهی اشتباه، و بی‌توجهی به فاکتورهای آب (حرارت آب، میزان اکسیژن محلول در آب، اسیدیته آب) آمونیاک (که به‌طور طبیعی سمی‌ترین ترکیب موجود در آب است که از متابولیسم بدن ماهی ناشی می‌شود)، نیتریت‌ها و نیترات‌ها و نگهداری در حجم کم آب در داخل تنگ‌ها تلف می‌شوند.

توصیه‌های بهداشتی

دست زدن به ماهی هیچ‌گونه مشکلی را از نظر بروز بیماری‌هایی مثل سالمونلا ایجاد نمی‌کند. اما در کنار تمام شایعات، خطرناک بودن ماهی درصورت تماس آن با پوست انسان امکان پذیر است.

تماس با این حیوان فقط می‌تواند درصورت مناسب نبودن شرایط نگهداری آب منجر به بیماری‌های قارچی شود که زیاد هم جدی نیستند. برای همین تنها توصیه‌ای که ما می‌کنیم این است که در هنگام عوض کردن آب ماهی، حتما از دستکش استفاده شود. همچنین بعد از آن، دست‌ها کاملا با آب و صابون شست‌وشو داده شود.

منبع:همشهری