مواد شوينده شيميايي را بي رويه مصرف نكنيد

اولين راهكار برای پیشگیری از ابتلا به عوارض ناشي از مصرف مواد پاك كننده شيميايي، قطع مصرف بي رويه آنهاست و بهتر است افراد حتي الامكان از شوینده هايی که آسيب كمتري دارد ، استفاده كنند.

آرزو دهقاني كارشناس آموزش اورژانس كشور ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ افراد بهتر است مواد شوينده شيميايي كه بخار توليد مي كنند از برنامه تميزكاري حذف كنند مگر آنكه در جايي باشند كه جريان سريع هوا، بخارات را پراكنده كنند.

وي با تأكيد بر اين كه نبايد از مواد شوينده در محيط هاي دربسته و مكان هايي كه جريان هوا وجود ندارد، استفاده كرد، ‌گفت: هميشه محصولات شيميايي و شوينده را در ظرف اصلي خود نگهداري كنيد و از نگهداري اين مواد در ظروف مواد خوراکي (مانند بطري نوشابه) اكيداً خودداري كنيد زيرا اين کار سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط کودکان مي شود.

كارشناس آموزش اورژانس بدترين فرم استفاده از مواد پاك كننده و شوينده را مخلوط كردن با آب گرم دانست و تصريح كرد: مواد شوينده را نبايد در محيط هاي در بسته اي كه بخار آب وجود دارد، استفاده كرد و در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده پنجره ها را باز كرده تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.

وي افزود: از مخلوط كردن مواد شيميايي مانند جوهر نمك با فرآورده هاي سفيد كننده جداً خودداري كنند زيرا بخارات و گازهاي ناشي از اين تركيبات بسيار سمي و خفه كننده است. همچنين پس از مصرف مواد شوينده، سفيد كننده، جرم بر و لوله بازكن در محيط هاي دربسته و كوچك مانند دستشويي و حمام به هيچ عنوان در این مكانها توقف نكنيد چرا كه گازهاي توليد شده در اين محيط بدون تهويه مناسب خفه كننده و سمي است.

به گفته دهقاني، بهتر است هنگام شست و شوى حمام و دستشويى از ماسك هاى محافظ استفاده كرده و پنجره ها را باز و تهويه را روشن كنند تا جريان هوا برقرار شود.

كارشناس آموزش اورژانس به بيماران داراى مشكلات تنفسى مانند آسم يا افرادى كه حساسيت ريوى دارند توصيه كرد، به هيچ عنوان با مواد شيميايى در تماس نباشند.

منبع : وب دا