حفظ بهداشت فردی دانش آموزان

دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی، نقش بسزایی را در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر: مدرسه به عنوان یك ساختار اجتماعی، برای آموزش، محیطی را فراهم می‌نماید كه كودك در آن سال های حساس زندگی خود را سپری می‌كند. هنگامی كه كودك، دبستان را آغاز می‌كند شش سال از عمرش گذشته است و از محیط خانه به واحد اجتماعی مدرسه وارد می شود و با محیط، خطرات تهدید كننده سلامتی، انواع دوستان و بازیهای مختلف آشنا می شود. بنابراین مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در سلامت كودك دارد.

دانش آموزان باید فرا بگیرند، قبل از تغذیه حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و زباله‌های خود را درون سطل آشغال بریزند. همچنین در هنگام آب خوردن، از لیوان شخصی استفاده كنند و در صورت نداشتن لیوان، قبل از خوردن آب ، دست‌های خود را بشویند. دانش‌آموزان به این نكته توجه كنند كه نباید هنگام آب خوردن دهان خود را به شیر اتصال دهند.

دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی، نقش بسزایی را در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند. همچنین به والدین توصیه می‌شود اگر به بچه‌ها پول می‌دهند به آنها توصیه كنند تا مواد غذایی مناسبی را تهیه و از دست فروشان خرید نكنند. دانش‌آموزان نباید تحت هیچ شرایطی از دست‌فروشان، موادغذایی و انواع تنقلات خریداری كنند و اگر در بوفه مدارس هم مواد غذایی را تهیه می‌كنند حتماً به تاریخ تولید، انقضا و مجوز ساخت آن از وزارت بهداشت توجه كنند.

به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنید و برای میان وعده از لقمه های خانگی، خشکبار ومغزهایی مانند گردو، بادام، فندق و پسته و میوه های خشک مانند انجیر،کشمش و برگه های هلو زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکی های سالم ومفیدی هستند استفاده کنند.

دانش آموزان صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند.

در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

دانش آموزان خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که ورزش و حرکات ورزشی انجام دهند.

اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنید.

اولیاء مدارس نقش كلیدی را در بهداشت محیط در مدارس ایفا می‌كنند و مربیان و رابطین بهداشت مدارس باید نظارت كامل و دقیقی بر بوفه‌ها و مواد خوراكی كه در این بوفه‌ها عرضه می‌شود، داشته باشند.

خبرنگار مجله پزشکی مادر – مریم کریمی