رفع تشنگی در ماه رمضان با نوشیدنی های سنتی

تشنگی و عطش زمانی بروز می کند که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد،اگر در مرحله عطش و تشنگی بدن، کمبود آب جبران نشود،احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می شود.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی انستیتو تغذیه ایران برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان توصیه کرد:درکنار نوشیدن آب در فاصله های بین افطار تا سحر می توان از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ و آب میوه های متفاوت استفاده کرد.

دکتر نسرین حاج سید جوادی ادامه داد:چای نوشیدنی است که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما هیچ گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست.

وی ادامه داد:چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.

وی به سایر نوشیدنی ها اشاره کرد و گفت:برخی نوشیدنی ها مثل شربت آبلیمو باعث ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را برطرف می کند اما این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تامین شده است.

حاج سید جوادی خاصیت خاکشیر را خنک کننده و ضد عطش خواند و افزود:دانه های خاکشیر می توانند آب را درون خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن تحویل دهد در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند.

وی ادامه داد:تخم شربتی نیز مانند خاکشیر با نگه داشتن آب درون خود باعث می شود، فرد دیرتر احساس تشنگی کند. اما بهتر است آن را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

به گفته وی در بین عرقیات سنتی، تنها کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد. همچنین اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی موادغذایی انستیتو تغذیه ایران به مصرف میوه هنگام سحر، اشاره کرد و گفت:میوه و سبزی علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش می دهد و باعث می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود .

حاج سید جوادی اضافه کرد:میوه و سبزی در وعده سحری باعث رفع مشکل یبوست نیز می شود . سبزی ها نیز مانند کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند.

به گفته وی مصرف سالاد کاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود. مصرف بادمجان، فلفل و ادویه در وعده سحر موجب تشنگی در طول روز می‎شود.

حاج سید جوادی افزود:زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، احساس لذت بخش تری دارد ولی این موضوع ربطی به نیاز سلول های بدن به آب ندارد.

وی توصیه کرد:هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد. در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ولرم مانند شیر همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون بدن خاصیت سم زدایی نیز دارند.

به گفته حاج سید جوادی بهترین زمان برای تامین آب بدن در فاصله بین افطار و شام یا هنگام خواب است. دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.

وی افزود:دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

حاج سید جوادی اظهار کرد: خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود و همچنین از مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز به عنوان مواد غذایی مناسب جهت رفع عطش و سنگینی معده می توان استفاده کرد.

منبع: ایرنا

از قدیم رسم بوده که سر سفره افطار خرما ، زولبیا و بامیه ، حلوا ، حلیم ، آش رشته ، شله زرد ، انواع پلو و خورشت‌های چرب استفاده می کردند.
بدون اینکه توجه داشته باشند این مواد غذایی علاوه بر کالری فراوان در صورت مصرف زیاد و پشت سر هم در افطار عوارض بسیاری در بردارد. از جمله شیرینی هایی مانند زولبیا و بامیه که نقل مجلس تمامی سفره هاست. به علت داشتن قند و چربی بالا و نیز حرارت زیادی که حین آماده شدن می‌بینند از ارزش غذایی چندانی برخوردار نیستند.

این شیرینی نه تنها سودی برای بدن ندارد و فقط انرژی کاذب را به بدن می‌رساند بلکه در طول روز نوسانات قندخون را برای روزه‌دار ایجاد می کند. زولبیا و بامیه ماده مفیدی محسوب نمی‌شود به خصوص برای افرادی که دارای چربی خون هستند، مضر است همچنین مصرف مواد غذایی پرقند نیز موجب افزایش تری‌گلیسیرید خون می‌شوند.
مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند.

البته باید خاطر نشان کرد: اگر مصرف این ماده غذایی در حد تعادل باشد مشکلی به وجود نمی‌آورد ولی در ایران استفاده از این ماده در ماه رمضان بسیار زیاد است.

مجله پزشکی مادر


خوردن خرما در ماه رمضان بیش از هر ماده غذایی دیگری توصیه می شود. جالب است بدانید رسول اکرم (ص) نیز به این میوه اهمیت زیادی داده و در دوران حیات مبارکشان افطار خویش را با خرما آغاز کرده و سحر نیز به خرما روزه می گرفته اند. این میوه همیشه بین ایرانیان در روزهای ماه رمضان طرفداران بسیاری داشته است. در مقاله زیر نگاهی به ارزش غذایی این میوه انداخته ایم.

ارزش غذایی خرما :

در هر 100 گرم خرمای تازه

انرژی

250 کیلوکالری

کربوهیدرات

68   گرم

پروتئین

2  گرم

چربی

0.2   گرم

آهن

1 میلی گرم

روی

0.3 میلی گرم

 

خرما یکی از میوه های مغذی است که می تواند قند و انرژی از دست رفته بدن را به سرعت جبران کند از این رو متخصصان تغذیه توصیه می کنند که روزه تان را با خوردن یک عدد خرما افطار کنید. میزان قند و انرژی خرمای خشک از خرمای تازه بیشتر و میزان ویتامینc  آن کمتر است آن هم به دلیل از دست رفتن آب خرما در طول فرایند خشک شدن می باشد اما تفاوت عمده دیگری بین ریزمغذی های خرمای خشک و تازه وجود ندارد.

فواید خرما :
از آنجا که خرما سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی است مصرف به اندازه آن می تواند فواید زیادی مانند درمان اسهال،  پیشگیری از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش و بیماری های قلبی داشته باشد. به علاوه فیبر موجود در خرما از ابتلا به یبوست های مزمن جلوگیری می کند و به همین دلیل متخصصان تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در ماه رمضان به همه افراد پیشنهاد می کنند که برای افطار یک لیوان شیر ولرم که با خرمای له شده مخلوط شده است بنوشند. به علاوه خوردن یک عدد خرما به سرعت حس گرسنگی را از بین می برد و از پرخوری افراد در افطار جلوگیری می کند.

خرما میوه ای پرکالری :
خرما یکی از خوراکی های پرکالری است. هر 100 گرم خرمای خشک ، 300 کیلو کالری انرژی دارد و شما برای سوزاندن این مقدار انرژی باید 110 دقیقه پیاده روی کنید. برای سوزاندن هر 100 گرم خرمای تازه هم که 240 کیلوکالری انرژی دارد باید 84 دقیقه پیاده راه بروید. در واقع هر یک عدد خرما حدود 20 کیلوکالری انرژی دارد و سوزاندن این مقدار از انرژی هم 7 دقیقه پیاده روی را می طلبد.  با این تفاسیر حتما متوجه شده اید که جایگزین کردن خرما به جای قند به معنای مصرف بیش از اندازه آن نیست. تمام افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که رژیم کاهش وزن دارند باید میزان مجاز مصرف روزانه خرما را از متخصص تغذیه سوال کنند.

شرایط نگهداری :
بهتر است خرمای تازه را در جای خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید. خرمای تازه را می توان تا یک ماه داخل یخچال نگهداری کرد و نگران ترش شدن آن هم نبود. خرمایی که مزه ترشی گرفته باشد دیگر برای خوردن مناسب نیست ، زیرا امکان رشد باکتری های مضر در آن وجود دارد. خرمای خشک هم تا 4 یا 5 ماه قابلیت نگهداری در ظروف درب بسته و داخل کابینت را دارد. هرگز خرمای تازه یا خشک را در ظرف بدون درب ، روی میز نگذارید زیرا شیرینی و چسبندگی خرما می تواند باعث جذب گرد و خاک یا حتی حشرات به این میوه شود و در آن آلودگی ثانویه ایجاد کند.

مصارف مختلف خرما :
خرما در بسیاری کشورها مانند ایران به جای قند یا شکر همراه با چای و شیر خورده می شود. مردم عربستان ، مراکش و سوریه هسته خرما را بیرون می آورند و به جای آن مغز گردو ، بادام ، پسته و حتی یک پر پرتقال یا لیموشیرین می گذارند. مراکشی ها از خرمای خشک و خرد شده در سالادهای شیرین به جای کشمش استفاده می کنند. در آمریکا هم برای تهیه بسیاری از کیکها از پوره خرما استفاده می کنند یا خرما را له و با گردوی خردشده و عسل مخلوط و از آن یک عصرانه خوشمزه تهیه می کنند. اسپانیایی ها هم برای عصرانه یا صبحانه شان خرما را از وسط نصف و سرخ می کنند و آن را با نان تست می خورند.

دکتر احمدرضا درستی (متخصص تغذیه و رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور )

 

خوردن تنقلات فراوان، انواع دسرها و شیرینیهای دارای شکر زیاد در وعده افطار و سحر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خورش آلو و خورش سبزی غذاهایی ملین هستند در نتیجه برای پیش‌گیری از یبوست در ماه رمضان مصرف این نوع غذا توصیه می‌شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مصرف بادمجان، فلفل و ادویه در وعده سحر موجب تشنگی در طول روز میشود.

دکتر مجید کاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: در صورتی که فردی به هر دلیل تحت مراقبت پزشک قرار دارد، توصیه می‌شود برای روزه گرفتن حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه سالم و منطقی در ماه رمضان، افزود: هنگام افطار بهتر است مایعات گرم نوشیده شود و از باز کردن روزه با آب سرد و یا نوشابه پرهیز شود. آب، شیر گرم و یا چای کم‌رنگ بهترین نوشیدنی برای افطار است.

کاراندیش تصریح کرد: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به این ترتیب اشتها کنترل میشود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌ روغن و یا شله ‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود. نان، پنیر و سبزی و یا همراه با مغز گردو برای افطار غذای مناسبی است. مصرف سوپهای ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف سبزی در وعده افطار توصیه می‌شود. استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب و همچنین فعالیت بدنی، بهترین روشبرای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تاکید کرد: برای تامین آب از دست رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود. وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود با فاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شوند تا وعده سحری را با آرامش مصرف کنند.

کاراندیش گفت: خوردن تنقلات فراوان، انواع دسرها و شیرینیهای دارای شکر زیاد در وعده افطار و سحر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خورش آلو و خورش سبزی غذاهایی ملین هستند در نتیجه برای پیش‌گیری از یبوست در ماه رمضان مصرف این نوع غذا توصیه می‌شود.

وی افزود: تخم‌مرغ نیمرو دیرهضم است در نتیجه برای پیشگیری از ابتلا به سوزش معده توصیه می‌شود در ماه رمضان تخم مرغ به صورت آب‌پز مصرف شود. سالاد بدون پیاز، مکمل خوبی برای وعده‌های غذایی در ماه رمضان است و به همین دلیل مصرف سالاد در وعده‌های افطار و سحر توصیه می‌شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: مصرف کله‌ پاچه و سیرابی موجب تشنگی زیاد در طول روز میشود در نتیجه مصرف این‌ گونه غذاها در ماه رمضان توصیه نمی‌شود. در صورت اصرار به مصرف، توصیه می‌شود به صورت کم‌ آب، کم ‌نمک و در وعده افطار مصرف شود.

کاراندیش گفت: مصرف نوشابههای گازدار در ماه رمضان توصیه نمی‌شود، زیرا موجب تحریک معده به خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده (گاستریت) می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان، افزود: پس از وعده افطار و سحر باید حتما دندانها را به دقت و با مسواک شست‌وشو داد.

منبع : ایسنا

تحقیقات پژوهشگران ایرانی برای اولین بار در دنیا نشان داد که روزه‌داری می‌تواند با افزایش غلظت پروتئین شوک حرارتی 70 (Hsp70)، مقاومت سلولهای بدن را در برابر عوامل آسیب زا افزایش دهد.
دکتر شهرام شهابی، دانشیار ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که این پژوهش توسط وی انجام شده است در تشریح نتایج تحقیق خود درباره اثرات مفید جسمانی روزه‌داری گفت: مطالعات متعددی، تاثیرات مفید روزه‌داری بر روی سلامت انسان را نشان داده و اثبات کرده‌اند که روزه‌داری می‌تواند باعث بهبود پروفایل چربی خون، کاهش عوامل خطرزا برای تصلب شرایین، کاهش مقاومت به انسولین و بهبود دیابت شود.

وی افزود: تا چندی پیش تصور بر این بود که کاهش کالری دریافتی در هنگام روزه‌داری عامل اصلی اثرات ذکر شده است اما مطالعات نشان داده که گرچه کاهش کالری دریافت هنگام روزه‌داری در ایجاد اثرات مفید جسمانی ناشی از روزه‌داری موثر است اما مکانیسم اصلی این اثرات را باید در جای دیگر جست‌و‌جو کرد. به عبارت دیگر حتی در مواردی که کالری دریافتی در طول مدت روزه‌داری کاهش پیدا نمی‌کند‌ با وجود آن که اثرات مفید جسمانی روزه‌داری کاهش می‌یابد، اما هنوز این اثرات وجود دارند.

شهابی با اشاره به تحقیق جدید انجام شده درباره اثرات روزه‌داری که آن را با همکاری «احد زارع» پژوهشگر مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی انجام داده است، گفت: یافته‌های این پژوهش برای اولین بار در دنیا نشان می‌دهد که روزه‌داری باعث افزایش «پروتئین شوک حرارتی 70 » می‌شود. پروتئین شوک حرارتی 70 که به آنها پروتئین استرسی نیز گفته می‌شود، نقش محافظت از سلول‌های بدن در برابر استرس‌های آسیب‌زا را داراست.

وی گفت: این پروتئین‌ها عامل اصلی ایجاد پدیده‌ای به نام «تحمل به استرس» هستند که در آن قرارگیری سلول یا بافت در برابر یک استرس ملایم غیرآسیب‌زا باعث افزایش مقاومت آن در برابر استرس آسیب‌زا می‌شود.

دانشیار ایمونولوژی دانشگاهی علوم پزشکی ارومیه، منظور از استرس را هر گونه «عامل آسیب‌رسان به سلول» و نه فشارهای روحی - روانی توصیف کرد.

شهابی در تشریح جزئیات تحقیق خود توضیح داد: در این تحقیق، نمونه خون 32 داوطلب مرد سالم که تمامی ماه مبارک رمضان را روزه‌دار بوده‌اند، یک روز قبل از شروع ماه رمضان و در روزهای سوم و بیست‌ و پنجم ماه رمضان از نظر غلظت Hsp70 و نیز پروفایل چربی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این پژوهشگر، نتایج تحقیق حکایت از افزایش معنی‌دار غلظت Hsp70 (پروئین شوک حرارتی 70) و بهبود معنی‌دار پروفایل چربی خون در روزهای سوم و بیست‌ و‌ پنجم ماه رمضان نسبت به یک روز قبل از شروع ماه رمضان داشته است. همچنین غلظت پروتئین شوک حرارتی 70 و بهبود پروفایل چربی خون در روز بیست‌ و‌ پنجم به طور معنی‌داری بیشتر از روز سوم بوده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که روزه‌داری، روشی برای ایجاد تحمل به استرس و افزایش مقاومت بدن در برابر استرس‌های آسیب‌رسان به سلول‌های بدن است. همچنین می‌توان القاء پروتئین‌های شوک حرارتی در اثر روزه داری را به عنوان حداقل یکی از ساز و کارهای دخیل در فواید جسمانی روزه‌داری در نظر گرفت.

نتایج این تحقیق برای چاپ در مجله علمی بین‌المللی «SINGAPORE MEDICAL JOURNAL» مورد پذیرش قرار گرفته است.

منبع : ایسنا

 پس از ساعت ها تشنگی و گرسنگی منطقی به نظر می رسد که یک لیوان یا یک پارچ آب سرد را در کنار خود بگذاریم و تا می توانیم نوشیدنی های سرد بنوشیم اما نباید از عوارض این کار غافل بود. مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنی های سرد ، علائم ناراحت کننده گوارشی در فرد روزه دار به وجود می آورد.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه ، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود. بعد از شروع افطار با توجه به اینکه معده ساعت ها خالی بوده است آرام و به ملایمت شروع به نوشیدن کنید. در هنگام افطار بهتر است با مصرف مایعات گرم مانند نوشیدن شیر گرم یا آب جوش به همراه آبلیمو افطار باز شود که این موارد می تواند معده را آماده کند. اگر فرد روزه دار هنگام افطار آب زیادی بنوشد با توجه به بالا بودن ساعات روزه داری ممکن است به معده فشار بیاورد بخصوص اینکه آب سرد آمادگی معده را برای خوردن مواد بعدی دچار اشکال می کند. نوشیدن آب فراوان هنگام افطار همچنین می تواند روی آنزیم های هضم غذا و اسید معده تاثیر منفی بگذارد لذا توصیه می شود در کنار مصرف نوشیدنی گرم از شیرینی های طبیعی به ویژه خرما که بر خلاف شیرینی های مصنوعی که قندخون را به سرعت بالا می برد استفاده کرد که انرژی خوبی به بدن می رساند.

از مصرف چای پررنگ پرهیز کنید و حدالامکان در این ماه کمتر مصرف کنید. چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد، دفع می کند.

توجه داشته باشید مصرف نوشیدنی های گازدار نه تنها در ماه رمضان توصیه نمی شود بلکه در طول سال نیز نباید از نوشابه های گاز دار استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که انواع نوشابه‌های گازدار بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند.

هر قوطی نوشابه گازدار معادل 10 قاشق شکر ، 150 کالری و 55 - 30 میلی گرم کافئین دارد و غرق در رنگهای مصنوعی است. این مقدار شکر ، کالری و مواد افزودنی مضر ، در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد.

این ماده موجب کاهش توانایی بدن در مصرف کلسیم می‌شود که منجر به پوکی استخوان و سستی دندان‌ها شده و اسید کلریدریک موجود در معده را خنثی می‌کند که البته سوءهاضمه و جذب ناقص مواد غذایی از دیگر اثرات مضر این ماده است.

نوشیدنی‌های کافئین دار موجب بروز اضطراب ، فشارخون بالا ، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می‌شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌سوزانند.

در نهایت باید گفت: مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات ، پروتئینها ، لبنیات و سایر مواد مغذی از بین می‌برند.

بهتر است به جای مصرف انواع نوشابه های گازدار از عرقیات گیاهی نظیر عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج، شربت لیمو یا حتی دوغ مورد مصرف قرار گیرد.

مجله پزشکی مادر

 

غذاهای کم کالری شامل سبزیها، میوه ها و غذاهای پر کالری شامل سیب زمینی، نان ،برنج، ماکارانی، چربی ها می باشد. به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، اصل کلی برای پیروی از برنامه های غذایی صحیح، مصرف غذاهای متنوع است. رعایت این مسئله در طول ماه مبارک رمضان نیز بسیار حائز اهمیت است. مسئله قابل توجه این است که بر خلاف تصور عموم، نیازی نیست که در این ماه حجم زیادی از غذا را در وعده های افطار و سحر مصرف کنید.

در طول ماه مبارک رمضان میزان سوخت و ساز بدن کاهش می یابد. مهم ترین ساز و کار فعال ، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنترل کند و به همین دلیل نیازی به مصرف غذاهای پرکالری نیست.

صرف افطار باید بدون غذاهای چرب باشد، همچنین حجم غذاهایی که استفاده می شود باید در ابتدا کم باشد. همچنین توصیه می شود برای افطار غذاهای با کالری بالا و حجم کم مصرف شود ، بهتر است در سحری غذاهای پرکالری و مواد فیبر دار استفاده شود ، همچنین اگر سبزی خوب و تمیز مصرف شود می تواند از کاهش حرکات روده ای و در نهایت یبوست جلوگیری کند. همچنین غذاهای پرچرب مصرف نکنند و سیگار و نوشابه نیز استفاده نکنند.

غذاهای کم کالری شامل سبزیها و میوه ها و غذاهای پر کالری شامل سیب زمینی ، نان ، برنج ، ماکارانی ، چربی ها می باشد. استفاده از تنوع غذایی و مصرف انواع غذاها نیز در هنگام روزه داری توصیه می شود، اما تعادل در مصرف را رعایت کنید.

مصرف نان ، غلات ، سیب زمینی منابع خوبی از انرژی ، مواد حاوی نشاسته ، پروتئین ، املاح و فیبر هستند.

سعی کنید از شیر ، ماست ، پنیر ، دوغ (کم چرب) که منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند، استفاده کنید.

از انواع گوشت های قرمز و سفید ، تخم مرغ و حبوبات به مقدار کافی استفاده کنید. که منابع خوبی از آهن ، پروتئین و ویتامین B می باشند.

از انواع سبزی به صورت پخته یا خام در برنامه رژیم روزانه استفاده کنید. این گروه سرشار از فیبر و ویتامین هستند. 

از انواع میوه ها استفاده کنید بخصوص میوه هایی که آب فراوانی دارند. و مصرف انواع مغزها همچون مغز بادام و پسته را فراموش نکنید.

مجله پزشکی مادر

 

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، بسیاری از رشته های ورزشی به خصوص ورزش های سنگین حرفه ای در مدت روزه داری باید متوقف شود.
برای پیش گیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کنید
. فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود.

بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان، شنا و پیاده روی پس از صرف افطار است چرا که از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیش گیری می کند.  ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می کند.

روزه داری با شرط رعایت نکات تغذیه ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قندخون ، بخصوص در ساعات بعد از افطار بسیار مناسب می باشد. مصرف تمام گروه های اصلی غذایی (شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان برای افراد روزه دار تأکید می شود.

به‌ افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می‌شود که در هنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر اینکه این نیاز بدن را مرتفع کرده باشند ، مقداری آب در بدن ذخیره کنند تا در موقع نیاز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره مند شوند.

روزه دارانی که علاقمند به ورزش هستند، می توانند از غذاهای پر کالری و زود هضم مصرف کنند. در افطار می توانند، نان ، پنیر و گردو ، خرما ، نان و سبزی تازه استفاده کنند. و در هنگام شام نیز از یک غذای ساده مثل سوپ و حلیم استفاده کنند.

بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تامین می شود، افراد سعی کنند بدون سحری روزه نگیرند، زیرا در این صورت فرد حتما در طول روز دچار ضعف و بی حالی خواهد شد. افت قندخون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان و کارآیی در طول روز مستقیما از حذف یا خوردن غذاهای نامناسب در سحری ناشی می‌شود.

و پرخوری هنگام سحر باعث می‌شود در ساعات ابتدایی بعد از سحر فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش وارد شده و سوء‌هاضمه و نفخ معده را در فرد ایجاد می کند.

زمان مناسب شروع ورزش دو یا سه ساعت بعد از مصرف افطار می باشد. فاصله بین غذا خوردن و ورزش کردن باعث می‌شود تا بدن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون به راحتی در عضلاتشان جریان پیدا کند.

مجله پزشکی مادر

 

صفحه1 از4