درمانی احتمالی برای طاسی موضعی

 

یک داروی تاییدشده برای درمان یک اختلال مغز استخوان ممکن است برای درمان به افراد دچار طاسی کمک کند تا موهای‌‌شان دوباره بروید.

به گزارش نیویورک تایمز پژوهشگران در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا این دارو را برای درمان گروهی از مبتلایان به آلوپسی آرئاتا (طاسی موضعی) به کار بردند. این بیماری که ممکن است باعث ریزش مو با شدت‌های گوناگون از قطعه کوچکی از سر گرفته تا تمام بدن شود، و حدود یک درصد مردان و زنان را مبتلا می‌کند.

این گروه پژوهشی در ابتدا داروی روکسولیتینیب (ruxolitinib) از  یک گروه دارویی جدید به نام مهارکنننده‌های JAK را بر روی موش‌ها به کار بردند. هنگامی که تجربه بر روی موش‌ها  نتایج موفقیت‌آمیزی به دست داد، این پژوهشگران این دارو را را بر روی پنج مرد و هفت زن آزمایش کردند.

 اغلب افراد مورد آزمایش در طول زمان رویش موی قابل‌توجهی را تجربه کردند، البته در چند نفر آنها موها دوباره رویش نکرد.

دکتر جولیان مکی- ویگان، رئیس واحد پژوهش بالینی درماتولوژی دانشگاه کلمبیا و سرپرست این پژوهش گفت: «ما نیاز به داده‌های بسیار بیشتری درباره خطرات درازمدت احتمالی این دارو در افراد سالم داریم. بلکه اینکه این دارو می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود بسیار هیجان‌انگیز است. در افراد مورد آزمایش سرعت و شدت رویش مجدد مو شگفت‌آور بود.»

برخی از یافته‌های این بررسی در  روز یکشنبه ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) در ژورنال «نیچر مدیسین» منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین