نسل جدید الکترو کوترها در ایران

مهندس قاسم عزت ور کارشناس فروش شرکت پیشرفت درمان در ارتباط با دستگاه های الکتروکوتر به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی 2bb.ir  گفت: در سال 1925 برای نخستین بار دستگاه های کوتر توسط کمپانی Erbe آلمان وارد بازار شد. این دستگاه با استفاده از جریان الکتریکی برش ایجاد می کند و انعقاد حاصل از برش ها را کنترل می نماید؛ به گونه ای که این دستگاه ها رفته رفته تبدیل به جزء لاینفک اتاق عمل شدند.

وی ادامه داد: شش نسل مختلف از کوترها توسط کمپانی Erbe به بازار عرضه شده است. سیر تکاملی این دستگاه ها بدین صورت بوده است :

نسل اول: نسل لامپ خلایی بودند یعنی با استفاده از لامپ خلاء و جریان الکتریکی کار می کردند.

نسل دوم: ابداع ترانزیستورها و بهره از این قطعات در الکترو کوترهای این نسل .

نسل سوم: led  بیس، مدارات مجتمع و آی سی ها وارد شدند و سبب متحول شدن بحث کنترل و ورود نرم افزار به این سیستم شدند.

نسل چهارم: بحث دو شاخه های خروجی ایجاد شد و دو خروجی همزمان روی کوترها نصب شد.

نسل پنجم: کات هوشمند و دو خروجی کواگولشن هوشمند مطرح شد که به صورت اتوماتیک سنس می شدند؛

و در نهایت نسل ششم که مباحث safety بیمار و فول نرم افزاری انجام شد و امکان آپ گرید سخت افزار و نرم افزار روی سیستم های جدید را ایجاد نموده است.

وی افزود: مهمترین اتفاق بین نسل پنجم و ششم افتاد که خروجی دستگاه به صورت اتوماتیک کنترل شد که دیگر نیازی به تنظیم وات خروجی توسط کاربر نبود و دستگاه به صورت اتوماتیک وات خروجی را محاسبه می کند و مقدار واتی که مورد نیاز بافت هست را در خروجی می دهد. این تفاوت اصلی کوتر های نسل جدید و قدیم است.

 

مهندس عزت ور

عزت ور گفت: بحث بسیار اصلی الکترو سرجری و الکترو کوتر سوختگی ناشی از پلیت منفی بیمار است. با توجه به اینکه جریان الکتریکی از قلم وارد بدن می شود و از پلیت منفی از بدن خارج می شود با توجه به نحوه خروج جریان از الکترود منفی بیمار و طراحی الکترود منفی معمولا در محل اتصال به بدن بیمار سوختگی داریم که خوشبختانه در نسل جدید، کمپانی این مسئله را به طور صد در صد رفع نموده است؛ نه تنها احتمال سوختگی از میان رفته بلکه التهاب هم ایجاد نمی شود. این مسئله از طریق الگوریتم هایی که در انحصار کمپانی Erbe هستند انجام می شود بدین صورت که  جریان برگشتی و چگالی جریان برگشتی کنترل می شود ، کمپانی Erbe به وسیله ی الکترودهای حسی که الکترودهای سه تیکه هستند، جریان را پخش می کنند و باعث می گردند که جریان از یک نقطه وارد پلیت بیمار نشود به همین ترتیب شما به صورت صد در صد می توانید احتمال سوختگی در این کوترها را از میان ببرید. در این خصوص موارد حاد و حتی منجر به فوت بیمار در بیمارستان های کشور داشته ایم که با بهره گیری از این تکنولوژی از بین می رود.

کارشناس فروش پیشرفت درمان در رابطه با دیگر تفاوت های این دستگاه ها گفت: از دیگر تفاوت های قابل ذکر می توان به مدهای اختصاصی اشاره نمود. بحث بای پلار رزکشن ، ان دو کات و آیو کیو در گوارش استفاده می شود زیرا نحوه مدلاسیون جریان خروجی کوتر با توجه به مدلاسیون های مختلف ، شما با کات ها و مدلش های مختلف می توانید از دستگاه بگیرید این باعث می شود مدهای مختلف داشته باشید که برای جراحی های متفاوت استفاده کنید به طور مثال بحث ان دو کات در آندوسکوپی کات هست یعنی مواردیکه از دستگاه اندوسکوپی استفاده می کنیم و می خواهیم کات کواگویشن داشته باشیم این مدل انحصاری Erbe است یعنی ان دو کات بحث بای پلارزکشن هست که تو رزکتوسکوپی استفاده می شود و موارد دیگری که مدهای متفاوت برای کاربردهای کواگویشن و کاملا تخصصی می شود .

وی در پایان در رابطه با تفاوت مد بای پلار و منوپلار ها بیان کرد: با توجه به اینکه کات دستگاه الکترو سرجری با استفاده از جریان الکتریکی انجام می شود جریان از یک قسمت وارد بدن می شود و از قسمت دیگر خارج می گردد. بحث مونوپلار جریان از سر قلم مونوپلار (یعنی تک قطبی) وارد بدن می شود ، از بدن بیمار عبور می کند و از پلیت منفی بیمار خارج می شود که اصطلاحا مونوپلار نامیده می شود. در مواردیکه بافت های حساس به جریان داریم مانند مغز و اعصاب یا کبد که بافت هایی حساس دارند و نباید جریان زیادی از آنها عبور کند، از مد بای پلار استفاده می شود. در این مد قلم ها دو شاخه ای هستند. جریان از یک قطب وارد می شود از فاصله بین دو قطب عبور می کند و از قطب دیگر خارج می شود و نیازی به الکترود منفی ندارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی 2bb.ir